Snart bilägare

Nu var det väldigt längesedan jag skrev sist, jag har helt enkelt inte haft tid att sitta vid datorn. Att köpa bil tar mycket tid och kraft, det är faktiskt grymt mycket svårare att köpa bil än vad vi någonsin trott. Vi vill ju göra en så bra affär som möjligt trots att en bilaffär i princip alltid leder till en ekonomisk förlust (precis som att köpa en dator som blir gammal direkt och faller i pris väldigt snabbt). En bil är ju verkligen en konsumtionsvara till skillnad från en bostad som man kan se som en investering (fast en bil har ju ett annat värde än ett rent ekonomiskt värde vilket även en dator har). Nu har vi dock hittat en bil som vi gärna vill ha och vi har lyckats pruta ned den ganska så mycket (bilhandlaren sa att vi var tuffa förhandlare!) och det verkar i nuläget inte bli en så dyr affär som vi först hade räknat med. Om vi köper denna bil så ligger vi drygt 20 000kr under vårt maxtak för en bil vilket inte alls är dåligt (känns mycket bra!). På måndag kommer vi att fatta det slutgiltiga beslutet för då ska nämligen bilhandlaren besiktiga bilen och går den igenom så köper vi den och jag skulle bli VÄLDIGT förvånad om den inte går igenom... Att köpa bil handlar ju inte bara om att hitta den rätta bilen utan också om att hitta det rätta försäkringsbolaget. Att ringa runt (och titta på internet) till olika bolag tar tid och kraft men leder förhoppningsvis till att vi kan spara en hel del pengar. Ja, det är mycket att tänka på... *puh* Det är bara att hoppas på att bilen i slutändan är så fin och bra som den verkar, jag antar att det lär visa sig med tiden. Det här med bil känns som ett lotteri som kan sluta lite hur som helst, men det ska i alla fall bli såååå skönt att äntligen ha en egen bil! Och just nu känns det som sagt mycket bra eftersom vi aldrig trodde att vi skulle hitta en så fin bil till ett så bra pris (jag hoppas innerligt att det bra priset INTE beror på något dolt fel som kostar tusentals kronor att laga...).

Förutom bilaffären tar även flyttförberedelserna en del tid. Vi har nu ansökt om boende i Ljusdal men måste nog ringa runt till lite fler företag för att sedan ha några trådar att dra i. På måndag säger vi upp lägenheten och sedan ska vi även säga upp internet och el. Jag har fått anställningsavtalet och skrivit under det och skickat tillbaka till chefen. Jag har kollat upp vilket fackförbund jag ska byta till nu när jag fått ett jobb inom, för mig, rätt bransch. När jag byter fackförbund måste vi dock kolla upp våra försäkringar eftersom en del av våra försäkringar är kopplade till mitt nuvarande fackförbund. Att byta fack är inte heller en enkel historia då jag måste begära om övergång för att tillgodoräkna all tid som jag har i mitt nuvarande fack. Sedan är det ju det här med a-kassan som jag också ska byta, det måste dock vänta tills jag börjar jobba eftersom jag inte kan byta a-kassa när jag är föräldraledig.

Ja, ni förstår att jag inte är sysslolös om dagarna, förutom allt detta tar jag ju även hand om Liam. Jag har faktiskt haft lite dåligt samvete för att det har varit så stressigt runt oss och honom den senaste tiden. Jag försöker dock fixa det mesta när han sover mitt på dagen, tyvärr infaller det ofta under lunchtid vilket ofta en dålig tid att ringa runt till en massa olika människor...

Snart snart snart kommer det dock att lugna ner dig. När bilaffären är klar kommer det att bli som en stor sten som faller från axlarna. Och sedan kommer vi att kunna ha det rätt lugnt när allt är uppsagt och ordnat inför flytten.

När det lugnat ner sig kommer jag att bli mer aktiv här igen.
Tills dess får ni ha det så bra!

Bjuder på lite nya kort på det finaste vi har!



  
Smörgåsrån är mums!



Släpp ut mig!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0