Det här med sömnen...

Jag har bestämt mig för att sluta amma Liam på nätterna nu. Faktum är att han inte längre ammar på natten för att han är hungrig utan endast för att han vill snutta och mysa och det känns som att han är tillräckligt stor nu för att kunna somna utan att amma. När han vaknar på natten har jag av ren vana tagit upp honom och lagt honom bredvid mig i sängen och ammat honom. Jag har gjort detta för att jag vet att han somnar om direkt om jag gör så, men nu är det andra tider! Nu måste han kunna somna om utan att ammas. Vi måste få honom att känna sig tillräckligt trygg i sin egen säng så att han kan somna om utan att behöva tas upp. Målet är ju så klart att han ska kunna sova hela nätterna i sin egen säng utan att behöva vakna alls. I Carolines blogg fick vi tips om att läsa om sömn på growingpeople.se (tack för tipset!), så nu är vi redo!


Nu har vi till en början bestämt att han INTE får komma över till vår säng förrän tidigast klockan 5.30 (om han inte är väldigt ledsen så klart). Vi får väl se hur det går, men vi har den tiden som utgångspunkt nu till en början. När han vaknar på natten ska vi gå fram till hans säng och stryka honom på huvudet och, om det behövs, nynna lite på någon av de sånger vi brukar sjunga för honom för att på så sätt få honom att somna om i sin säng UTAN att tas upp. Vi har ändå sedan han föddes sjungit för honom på kvällen och/eller när han behöver komma till ro så det är han väldigt van vid och känner igen.

På kvällen är målet att få honom att somna i sin egen säng. Vi har tidigare sövt honom genom att ligga bredvid honom på vår säng och sedan flyttat över honom till hans egen säng när han har somnat. Det har fungerat bra. Men nu har han börjat vakna när vi flyttar över honom eller så har han vaknat ett tag efter vi har flyttat över honom och jag tror han känner sig otrygg av att somna på ett ställe och vakna på ett annat. Det är helt enkelt bäst om han somnar i sin egen säng, både för honom och för oss.

Janne är jätteduktig på att söva Liam. Han håller om honom ett tag och nynnar lite för honom, sedan lägger han ned honom i sängen, nynnar lite på någon sång, sätter sig på sängkanten ett tag och vips så somnar Liam. Hela proceduren tar max fem minuter. Det är värre när jag ska söva honom. Jag vet inte om det beror på att han förknippar mig med amning och mys, att han vill ligga hos mig istället för att sova ensam i sin säng... Jag brukar i alla fall få kämpa lite mer. Nu har vi ju inte gjort så här speciellt länge (det var igår kväll som vi bestämde oss på allvar att börja göra så här) så jag antar att det tar ett tag innan han vänjer sig vid nya rutiner. Inatt var i alla fall första gången som han INTE blev upptagen. Han vaknade sammanlagt fyra-fem gånger under natten vilket i och för sig är mycket men det gick faktiskt jättebra att få honom att somna om. Jag gick fram till hans säng, strök honom över huvudet och gav honom snuttefilten samtidigt som jag nynnade lite på en sång. Samtliga gånger vände han sig direkt om och sov vidare. Sköööönt! Klockan fyra glömde jag dock bort mig och tog upp honom och la honom i vår säng av ren vana (jag var såååå trött). Janne vaknade dock och påminde mig om vad vi hade kommit överens om så jag la tillbaka honom i sin egen säng och även då somnade han om direkt och sov fram till klockan åtta då han fick komma till min säng och amma.


Ikväll har jag nattat honom och det gick GRYMT BRA! Jag är så nöjd! Jag släckte alla lampor, lade ner honom i hans säng, gav honom nappen och snuttefilten och satte mig bredvid hans säng. Han vände sig genast om för att sova så jag smög ut för att inte distrahera honom för mycket. Efter cirka fem minuter skriker han till för att han hade tappat nappen. Jag gick in och gav honom nappen och han vänder sig direkt om och somnar. Det gick så bra!!! Yes! Nu återstår det att se om han vaknar inatt och om han i så fall har lätt att somna om.

Åh jag håller på att bli tokig av att inte få något besked om jobbet. De sa i och för sig att jag skulle få veta först nästa vecka, men det känns sååå långt borta. Kan de inte ringa nu. Exakt nu. Jag vill veta!!!


Bjuder på lite nya kort, sedan blir det sängen...





     
Världens finaste!!!


Visst ser ni mina små tänder!?

Kommentarer
Postat av: Faster Laleh

Men åååh Han har ju blivit så stor!! :P Han ska ju alltid vara lite!! Fasters älskling. Måste komma och hälsa på er snart!

2007-09-27 @ 23:50:50
URL: http://laleh222.blogg.se
Postat av: Carro

Precis så där ser Lowa ut i munnen också! *så söööt* :)

2007-09-28 @ 10:56:13
URL: http://enlitenbitavmittliv.blogg.se
Postat av: Camilla

SV Laleh: Det där med att hälsa på låter som en himla bra idé tycker både jag och Liam och säkert Janne med! :-)
SV Carro: Ja det är allt bra söta våra små tandtroll... :-)

2007-09-28 @ 14:14:16
URL: http://hoscamilla.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0