Småbarnslivet

Jaha, nu har det riktiga småbarnslivet alltså börjat. Våra vardagar präglas av lämning på dagis, jobb, hämtning på dagis, matlagning, träning och sömn. Ungefär så. Allt känns väldigt schemalagt, men utan schema skulle jag inte fixa det. Jag är en schemamänniska -en kontrollmänniska.

Småbarnslivet går bra. Vi har lyckats fixa väldigt bra dagistider till Liam med tanke på att vi båda jobbar heltid. Det känns skönt att vi har kunnat pussla ihop allt så bra. Jag tror till och med att vi hämtar och lämnar lika mycket, vilket blev en bra bonus när vi komponerade ihop våra scheman. De mornar som jag lämnar Liam är ganska stressiga. Jag står i hallen och försöker torka håret och sminka mig medan jag har ett barn som springer runt benen, trasslar in sig i sladden till hårtorken, välter omkull skostället, klättrar upp på bordet osv. Jag brukar därför försöka stiga upp innan Liam vaknar för att jag ska hinna göra mig iordning i lugn och ro (ibland hinner jag till och med läsa tidningen om jag har tur). Det blir lugnast så.

Jag tycker att det är mycket bättre att lämna på dagis än att hämta. Den som hämtar måste nämligen laga mat så att maten är klar när den andra kommer hem från jobbet (annars hinner vi inte med träningstiderna på kvällen). Jag gillar verkligen att komma hem från jobbet och sätta mig vid ett dukat bord. När jag inte hämtar jobbar jag till fem med en halvtimmes lunch vilket ger mig tillräckligt med flextid varje vecka för att jag ska kunna sluta halv fyra de dagar jag hämtar honom på dagis.

I hela den här karusellen måste vi också göra matlistor inför varje vecka. Matlistor och veckohandlingar. Jag undrar just hur många vuxenpoäng det ger? Matlistor är faktiskt guld värd, vi äter mycket bättre mat när vi skriver matlistor.

Jobbet är roligt. Jag älskar att jobba och jag har märkt att jag blir en bättre mamma när jag har jobbat. Jag är gladare och har mer tålamod när jag har fått jobba. Jag är bättre på att verkligen ta tillvara på tiden med Liam när jag väl är ledig än om jag är ledig varje dag. Låter kanske konstigt och det är svårt att förklara exakt hur jag menar. Men mitt jobb ger så mycket och jag trivs så mycket och det gör att jag i förlängningen blir en bättre mamma till Liam. En gladare och piggare mamma med mer tålamod. Jag trivs så bra med mitt liv över huvud taget! Jag hoppas verkligen att våra tider kommer att passa oss och att Liams tider kommer att passa honom. Vi vill verkligen jobba heltid båda två, men om det inte fungerar för Liam har vi ju laglig rätt att gå ner i arbetstid.

Liam har börjat säga massor av ord sedan han börjat på förskolan. Här om dagen sa han "bajs" klart och tydligt bredvid matbordet. Okej, kanske inte det rätta tillfället att säga bajs på men vi blev jätteglada för att han faktiskt kunde säga det så bra. Trots att vi satt och åt mat. Haha. Sedan visade det sig att han faktiskt hade bajsat. Haha. Nu springer han omkring och säger bajs lite då och då, bara för att han kan (och ibland för att han faktiskt har bajsat, men då brukar han även peka på rumpan). Min syster ringde ikväll och pratade med honom, han svarade: o-a (betyder apa), bajs, mamma. Haha. Jag hoppas att han inte menade att det fanns något samband mellan orden. Han säger även många andra ord, det känns som att det är något nytt ord för varje dag.

Nä, nu ska jag sätta mig i soffan ett tag. Ska snart lägga mig, börjar tidigt imorgon eftersom det är min tur att hämta på dagis (dvs slutar tidigt).

Kram på er!

Kommentarer
Postat av: farmor i Kalmar

Vad bra ni har ordnat för er. Det där med matlistor är bra då vet man vad man ska äta dag till dag. Annars står man bara och velar "vad ska vi äta idag osv." Vad bra att Liam har börjat prata ni får lära honom säga FARMOR ;) Kram på er allesammans från Farmor

2008-08-28 @ 08:21:57
Postat av: Malin

Nu var det länge sen jag kommenterade din blogg. Det betyder inte att jag inte läser den! :-)

Han är go Liam!

Vilken tur att alla tider passar för er tre. Trivs han på dagis så att han inte vill hem när ni hämtar honom eller gråter han när ni lämnar honom??

Tänk, snart är man där själv! Inte på dagis, men i hämtnings- och lämningsproceduren. Kul att man kan stjäla lite tips från er då! :-)

2008-08-29 @ 11:44:32
URL: http://kanejl.blogg.se/
Postat av: Camilla

Malin: Liam trivs bra på dagis. Ibland, inte alltid, blir han lite ledsen när vi lämnar honom. Det går dock över direkt när vi har gått. Ibland har han nästan inte tid att följa med hem när vi hämtar honom. Men han har alltid så mycket att berätta om dagis, han berättar på sitt sätt och det gäller bara att hänga med i allt han vill förmedla. :-)

2008-09-01 @ 20:58:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0