Summering av julen

Vi firade jul hemma i år, min syster och hennes kille samt Liams farmor var på besök. Det hade kunnat bli hur bra och mysigt som helst om vi inte hade fått magsjuka... Japp, vi har haft magsjuka hela julen.

På fredagen innan jul så jobbade jag min sista dag innan julledigheten. Syrran kom på kvällen och på lördagmorgonen började det med att Liam spydde. Det var dock inte alls något mycket så vi trodde inte att det var något speciellt. Syrran sa att jag och Janne kunde åka till Hudiksvall som planerat så skulle hon ta hand om Liam, det var nog inget att oroa sig för. Vi hann precis komma fram till Hudik när hon ringer och säger att Liam har börjat spy ordentligt och sedan fortsätter det. Han spyr och spyr och spyr. Fontänspyor. Vi skyndar oss i Hudiksvall, shoppar de sista julklapparna och tittar runt lite i stan. Syrran säger att det går bra hemma så vi behöver inte oroa oss, hon har läget under kontroll (jag påminner mig själv om att hon snart är färdig sjuksköterska med erfarenhet inom vården så det är nog lugnt om hon säger att det är lugnt). Vi kommer hem kring kl 15.30 och då har Liam just spytt för sista gången. På söndagkväll börjar syrran må illa och sent på kvällen börjar hon spy. Hon ligger på toaletten och spyr hela natten, hon är helt färdig och är sängliggande hela måndagen. På måndagmorgon hämtar vi Jannes mamma på tågstationen. På tisdag är syrran något piggare så vi åker och handlar det sista inför julmaten. På tisdagkväll börjar jag känna av lite illamående så jag lägger mig tidigt. Sent på kvällen börjar jag spy och springer till toaletten hela natten. Känner mig lagomt pigg på julaftonsmorgon då syrrans kille kommer. På eftermiddagen masar jag mig dock upp för att duscha och för att försöka få i mig lite att dricka. Det känns som att jag har blivit överkörd av ett tåg. Milt sagt. När julmaten dukas fram får jag i mig en potatis och tre köttbullar. Sedan lägger jag mig tills tomten kommer.

Julklappsutdelningen blir, trots allt, väldigt lyckad. Liam älskar tomten och tycker att det är jättespännande. Han tittar i fönstret när tomten kommer och sedan går han ut i hallen och vinkar och säger "hej tomten". Han hjälper tomten att dela ut paket och tycker att det är jätteroligt. Vid ett tillfälle försöker han peta tomten i näsan. Haha. När tomten ska gå vinkar han och säger "hej då tomten". Sedan blir det till att öppna julklappar. Liam fick jättemånga klappar, han är så bortskämd! :-) Resten av kvällen stökar vi på med alla julklapparna och när Liam somnar helt utmattad klockan åtta så däckar alla i soffan. Jag är vrålhungrig och lyckas få i mig lite mat. Syrran och hennes kille åker hem, de vill inte vara kvar pga magsjukan (vilket jag förstår). Jag lägger mig tidigt för jag mår inte alls speciellt bra än. På juldagen är alla något trötta, jag och Janne tar oss ut på en promenad vilket gör att vi piggnar till. På kvällen börjar dock Janne må dåligt, han lägger sig tidigt och har superont i magen. Han kan inte sova något under natten utan mår jättedåligt, dock spyr han inget. Janne är däckad hela annandagen och på kvällen börjar slutligen hans mamma att må dåligt och då hade magsjukan gått laget runt. Som tur var slapp hon också spy, men hon hade otur att hon drabbades så sent eftersom hon skulle hem med tåget den 27:e. Hon såg inte speciellt pigg ut när hon klev på tåget om jag säger så, stackarn. Tågbiljetten gick visserligen att avboka med läkarintyg men en ny biljett skulle kosta väldigt många hundralappar så hon tyckte inte att det var ett alternativ. Hoppas att hon inte smittade någon på tåget lagomt till nyår...

Vår jul blev med andra ord inte speciellt lyckad, men vad gör man? Sjukdomar går inte att planera. Jag vet inte ens om det gick någon magsjuka på Liams dagis. Vi hade otur helt enkelt. Liams möte med tomten blev dock lyckad och vi fick alla en massa fina julklappar, så helt misslyckat blev det väl inte. Trots att vi var sjuka så fick vi ändå träffas och det gör vi inte allt för ofta.


Nu är vi ensamma igen, alla har åkt hem och vardagen börjar infinna sig igen. Vi är äntligen friska, men fortfarande trötta. Idag åkte vi till Hudiksvall för att Liam skulle få leka på buspalatset. Vi har haft så dåligt samvete för att vi inte har orkat vara med honom och lekt med honom. Han älskar verkligen att vara där och busa runt. Jag älskar att se honom så glad!

Nu ser vi fram emot en lugn nyårsafton. Vi planerar en god middag och sedan en filmkväll med något gott till. Jag vet inte vad vi ska göra för mat än, men jag har fortfarande någon dag att fundera... Det jag önskar mest är att vi får vara friska...

Kommentarer
Postat av: Farmor

Tack för att jag fick vara hos er. Synd att ni drabbades av magsjukan. Jag klarade tågresan ner utan indcidenter i alla fall, men var helt slut när jag väl kom hem. Det är tur att alla mår bättre. Det var trevligt i alla fall, och Liam var så mysig och glad (Gullungen). Sätt in lite kort från julafton så alla får se. Kramizar på er allihop från farmor.

2008-12-29 @ 07:01:58
URL: http://farmormor.blogg.se/
Postat av: Matilda

Huga, det är inte roligt när man sjuknar till, speciellt inte när man vill hinna fira också och ta det lugnt. Hoppas ni får ett härlig nyår i alla fall

/kram på er

2008-12-29 @ 08:58:35
URL: http://sejrla.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0