Nytt normaltillstånd?

Jaha, det kanske är så här det ska vara nu när Liam har börjat på förskolan. Snorigt, hest och tjockt i halsen. Förkylningen har blivit bättre, men inte helt bra och nu verkar det inte bli så mycket bättre än så här. Det här kanske är mitt nya normaltillstånd? Mina grabbar verkar klara sig bättre än mig i alla fall, skönt att de får vara friska.

Liam har för övrigt kommit in i en otroligt mysig period. Han vill sitta i knä och gosa och kramas och pussas. Han har också blivit så otroligt mammig, en riktig liten mammagris! Han pratar och pratar en massa. Det är nya ord hela tiden. Nu har han även börjat säga till när han blir kissnödig, han gillar att kissa på pottan eller att få sitta på toalettstolen. Jag gillar verkligen att kunna prata med honom. Talet är revolutionerande. Jag kan inte räkna upp alla ord han säger för många är det. Han är så go våran lilla prins!

Ikväll har jag suttit och gjort en bok som Liam ska få ha på förskolan. Varje barn har nämligen var sin bok med bilder på mamma, pappa, andra närstående och sig själva. Dessa lamineras och hänger framme så att barnen när som helst kan titta i sin bok och/eller visa sina kompisar. En del har gjort kollage med olika kort på ett A4-blad (fram och baksida) och en del har gjort böcker i A5-format med cirka fem sidor (tio kort). Jag valde att göra det sist nämnda. Så nu har jag valt ut kort och satt fast på färgade papper som de ska få laminera, göra hål i och sedan hänga upp i ett snöre. Jag har även valt ut kort som Liam ska få ha på sin hylla i hallen, på födelsedagstavlan samt på sin pärm. Varje barn har nämligen var sin pärm där förskollärarna dokumenterar framsteg osv med hjälp av kort. Pärmen innehåller ett register med olika flikar: "jag kan...", "jag tycker...", "jag gillar..." osv. Förskollärarna sätter sedan in kort under varje flik och skriver små historier till varje kort som visar barnens utveckling. Det är jättebra för föräldrarna att få se vad barnen gör, få vara med i utvecklingen och framstegen. Jag gillar det jättemycket! Dessutom tycker barnen att det är kul!

Nu när vi ändå är inne på Liams förskola ska jag passa på att säga att vi är så otroligt nöjda med den! Det är en förskola med en barngrupp på 18 barn. De äldsta barnen är 4 år och den yngsta är drygt 1 år. Det är fem barn i Liams ålder som inskolades samtidigt. Det är ganska låg ålder på barngruppen vilket vi så klart tycker är bra, jag kan tänka mig att föräldrarna till de få fyra-åringarna kanske tycker att det skulle ha varit fler äldre barn. Men för oss passar det perfekt! Förskollärarna är helt underbara. De har så härlig syn och attityd, exempelvis arbetar de mycket med genusfrågor. Går mycket kurser osv och har genusmål för förskolan osv. Jag har hört att det är den förskolan i kommunen som kommit längst med genusfrågor, vilket vi tycker är jätteviktigt! Dessutom arbetar de mycket med utomhuspedagogik. De har en "egen" skog som de har utflykter i, ett eget trädgårdsland som de odlar grönsaker i och massor av bärbuskar. De har en stor gård som barnen kan röra sig fritt på. De har även en egen kokerska som lagar all mat samt bakar brödet som de äter. Doften av nybakat bröd är underbar! De äter dessutom mycket frukt och det är som godis för Liam. Liam är helt galen i frukt! Vi är i alla fall grymt nöjda med förskolan. Att den dessutom ligger så nära vårt hem är så klart också något vi är nöjda med. Det underlättar lämning och hämtning och gör livet lite mindre stressigt.

Nu är det dags att lägga sig. Avslutar med ett kort på världens finaste!



Kommentarer
Postat av: Matilda

Så härligt att höra om förskolan eran, precis så önskar jag att vi också kan få det, alla delar som vi tänkt på, som vi vill att de ska jobba med verkar ni fått, så skönt. Och kul med en pärm för barnet, då kan man få vara med i det som händer under dagen även om man inte kan vara där

2008-10-09 @ 23:57:16
URL: http://sejrla.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0