Tankar om ledighet

Igår var det en helt galen dag på jobbet, jag var helt slut när jag kom hem. Hade fem ärenden till nämndens arbetsutskott (två egna och tre som jag föredrog åt min kollega som är ledig) och sedan var jag inblandad i en del komplicerade ärenden som diskuterades flitigt resten av dagen. Idag har jag fyra ärenden till kommunstyrelsen (ett eget och tre som jag ska föredra åt mina kollegor) och det är preliminärt sagt att jag och förvaltningschefen ska få komma in halv två. Dock är det över 550 sidor handlingar till dagens sammanträde så jag undrar om vi ens kommer att hinna föredra våra ärenden. De lär ju hålla på hela dagen och det är en hel del "tyngre" punkter som handlar om ekonomi som de säkert lär diskutera ett bra tag. Nåja, jag sitter redo med mina handlingar så att jag kan gå in och föredra så fort de kallar på mig...

Det är riktigt skönt med två fyradagars veckor, blir skönt med lite extra ledighet. Imorgon ska barnen klä ut sig till påskärringar på förskolan så samtidigt som jag försöker jobba sitter jag och funderar på hur vi ska klä ut Liam. Ser fram emot att få måla fräknar och röda kinder på honom. Ska söka fram ett förkläde och en scarf som han kan ha som hilka. Världens sötaste påskkärring kommer han att vara! :-)

Igår satt vi och planerade hur vi ska lägga semestern i sommar. Jag kan ta semester när jag vill, men Janne måste anpassa sig till hur andra ska vara lediga osv. Det ställer till det lite. Nu har vi dock bestämt att ta semester sista veckan i juni och första veckan i juli, då ska vi åka till Kalmar samt hälsa på kompisar i Örebro. Sedan kommer jag att ta semester i augusti för att vara ledig innan barnet är beräknat och janne kommer att ta semester i början av september när barnet förmodligen har kommit (räknar kallt med att det kommer någorlunda beräknat, även om det inte alls behöver vara så), då kan han även ta pappadagarna i anslutning till semestern och vara ledig hela september. Jannes mamma kommer preliminärt sista veckan i augusti och första veckan i september. Puh! Det är ett himla pusslande och det blir inte riktigt riktigt bra, men jag hoppas att det ordnar sig. Men det blir ju så att vi jobbar ganska mycket under sommaren och är lediga sedan i slutet av sommaren (aug/sep) och det har ju att göra med att barnet är beräknat då.

I påsk måste vi diskutera hur vi ska dela föräldradagarna med det nya barnet. Min chef ska söka vikarie så det är ju bra om han får veta på ett ungefär hur vi har tänkt. Det är helt klart att vi ska dela dagarna (speciellt sedan införandet av jämställdhetsbonus), men hur vi ska göra det är inte klart ännu...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0