Vår semesterresa!

Vi har nu hunnit vara hemma i en vecka, det har varit fullt upp sedan vi kom hem och igår började vi jobba igen. Vi har haft en superhärlig semester som började med ett besök hos goda vänner i Örebro. Örebro har många roliga aktiviteter för barn i Liams ålder och är en riktigt mysig stad så där trivdes vi bra. Att vi också fick chans att träffa våra vänner var ett stort plus så klart! Örebro bjöd på en riktig värmebölja som nästan höll på att ta kål på oss. Efter en helg med bland annat bus, bad, shopping och god mat samt besök på den tekniska kvarnen åkte vi vidare mot Kalmar för att träffa Liams farmor samt Jannes bror som var där med sin familj. Vi bodde i en stuga på en jättefin 4-stjärnig camping i Kalmar som vi verkligen trivdes otroligt bra på. Vi kan verkligen rekommendera Stensö Camping i Kalmar! I Kalmar strosade vi i den härliga miljön runt slottet, kände historiens vingslag på en gammal kyrkogård, besökte en 4H-gård för att mata getter och klappa kaniner, badade äventyrsbad och lekte på campingens härliga lekplats. Lite shopping hann vi även med och självklart spenderade vi mycket tid hos Liams farmor som bor en bit utanför Kalmar. Hon bjöd bland annat på en god bärpaj som jag blev helt frälst i (jo, jag har hunnit baka den en gång hemma sedan vi kom hem)! Efter en vecka i Kalmar åkte vi tillbaka till Örebro och till våra kompisar som då hunnit flytta från en hyreslägenhet till ett mysigt radhus utanför Örebro. Vi besökte lek- och buslandet där Liam verkligen trivdes som fisken i vattnet (kan rekommenderas för ni som har vägarna förbi Örebro) samt ett jättestort externt handelsområde där vi shoppade lite och åt god glass. Därefter var hela familjen nöjda med att resa så då bar det av hem mot Ljusdal. För exakt en vecka sedan kom vi hem och jisses vad skönt det var. Borta bra men hemma bäst! Liam längtade så mycket efter sitt rum och sina leksaker och bad att vi skulle åka hem "jag vill åka jättelångt i bilen" sa han, "hem till tåget". Vi somnade alla gudomligt gott i våra egna sängar kvällen när vi kom hem. Det var dock så himla mysigt att resa runt i Sverige, det blir det absolut fler gånger! Vi besökte exempelvis inte Ölands djurpark eller det stora äventyrsbadet i Örebro...

Liam har varit periodvis ganska jobbig under resan, inte alls som han brukar vara utan bråkig och gnällig. Jag vet inte vad det bror på, om det är att han inte har stått i centrum hela tiden när vi har besökt andra eller om det är något annat. Det kanske handlar om den frigörelseperiod som han är inne i just nu (tydligen får man inte säga trotsålder längre eftersom det uppenbart handlar om frigörelse). Vi kan ju ha besök hemma och föra samtal med dem utan att Liam är i centrum hela tiden, men det kunde vi inte på semestern. Han bråkade, puttade och bet sin kusin och var allmänt jobbig i hans närhet. Kanske frustration för att kusinen inte förstod och inte kunde göra sig förstådd inför Liam, eller att Liam kände sig hotad av kusinen -att han var tvungen att dela på uppmärksamheten med honom. Å andra sidan brukar ju inte Liam vara så där med yngre. Klart att han har bråkat förut, på förskolan är det ju en hel del konflikter gällande saker osv, och han har också bitits, men inte bråkat så där helt oprovocerat så att man har fått passa på honom utan mer att man har fått gå in och medla ibland. Ibland ville han hjälpa kusinen, men det blev fel det också. Det var konstigt att se honom vara så här. Jag som hade blivit så glad att han har börjat leka själv eller tillsammans med andra, men så länge kusinen var i hans närhet på semestern så fick vi passa hela tiden. När vi var själva på campingen lekte han dock otroligt bra med barnen i stugorna bredvid, spelade fotboll med andra barn till sent på kvällarna utan att vi behövde gå in och kontrollera/passa leken... När vi väl kom hem så har han också varit den vanliga Liam och har lekt jättebra med barnen ute på gården utan att vi har behövt vara med och kontrollera och passa leken hela tiden. Konstigt.

Nu har vi som sagt börjat jobba och vardagen har infunnit sig igen. Jag gillar ju att jobba så jag tycker bara det är skönt med vardag och struktur på dagarna. Liam går på en ny förskola under sommaren då de har slagit samman flera förskolor och gissa om han trivs! Vi har förberett honom länge på att han ska få gå på en annan förskola och han har verkligen sett fram emot det så igår blev han så glad när han äntligen fick åka dit! Han såg även fram emot då jag skulle hämta honom med cykeln efter jobbet. Det hade gått så himla bra på dagen och Liam var så glad när jag kom och skulle visa en massa saker. Känns så skönt att han är den vanliga goa' Liam igen, han kanske också gillar vardag och struktur på dagarna? :-) Han har nog dessutom saknat Juni som verkligen är hans bästis! :-)