Vecka 34 och det här med namn

Idag går jag in i vecka 34, inte alls långt kvar. Det är ett par från vår tidigare föräldragrupp i Östersund som just fått sitt andra barn, en söt liten tjej, det får mig att längta ännu mer... Den här gången funderar jag inte så mycket på själva förlossningen utan mer på hur tiden kommer att bli när vi väl är hemma och är fyra i familjen. Hur är det att vara tvåbarnsföräldrar? Hur är det att vara ensam hemma med två barn, en liten vilde och en nyfödd? Hur kommer Liam att reagera på förändringen? Det är många tankar och för det mesta känner jag mig lugn men ibland känner jag mig riktigt nervös. Mest så där spralligt, pirrigt nervös men ibland nästan lite rädd inför den stora förändringen...

Vi har funderat lite på det här med namn och ärligt talat så förstår jag inte hur vi ska kunna komma överens om något namn. Det finns ju så många fina! Jag gillar ganska vanliga namn och tjejnamn finns det ju hur många fina som helst, killnamn är lite mer begränsad tycker jag.

Dessa namn har vi funderat på hittills (utan rangordning).
Tjejnamn: Vilma, Stella, Moa, Alva, Alma, Filippa, Leah, Liv, Saga, Alice, Tuva, Siri, Elsa, Arwen... Jag har säkert glömt något också. Just nu är vi nog mest inne på Vilma (i alla fall Janne). Jag tycker att alla namn är fina och vi tycker båda att Arwen är otroligt vackert namn. Men är det för ovanligt eller för konstigt?
Killnamn: Noah, Viggo, Lukas, Noel, Leon. Kanske har glömt något, men vad gäller killnamn så tror jag att Janne är mest inne på Noah. Jag vet inte alls vad jag gillar mest, men för stunden är det nog Viggo.

Hur ska man kunna välja namn? Det kändes på något sätt lättare förra gången...
Vad tycker ni om ovanstående namn, vilka är finast? Eller har ni några andra förslag?

Nu åskar det massor ute och regnet står som spö i backen. Jag klagar inte alls av att sitta på jobbet just nu. Det är rätt mysigt att jobba när det åskar ute. :-) Och liten bökar runt i magen som aldrig förr, kan nästan inte sitta still utan rycker till då och då när pyret gör sina konstiga krumbukter. :-)

Kommentarer
Postat av: Emilia

tadenVilma är ju fint, men för mig är det ju min hund. Likaså Tuva.Stella förknippar jag med en stövare (hund) för här heter massor av sådana just Stella. :-)



Alma hade vi som förslag då vi väntade Elvina. Det är jätte fint. Arwen är ju jättefint också.



Leon kan jag tycka låter aningen som Liam. Men Viggo är ju bara superfint, likaså Noel. Jag älskar namnet Noel, men Nicke gillar det inte.



Kanske blir lättare då ni får träffa liten och se vad det är för en filur.

2009-07-16 @ 16:47:27
URL: http://milla.klixklax.se/
Postat av: Malin

Henke tjatade om Wilma innan Meja föddes och det var en hårsmån ifrån att hon fick heta det :-) Så vi gillar det namnet! :-D

Noel tycker jag är vackert för det funderade vi också på till Meja om hon var en kille. (även Lukas) :-) Men Viggo gillar jag också.

2009-07-16 @ 19:14:18
URL: http://kanejl.blogg.se/
Postat av: Farmor

Viggo tycker jag eller Noel. Lukas får mig att tänka på Emils häst, eller någon gammal bonddräng med snus under läppen.

Tuva eller Saga tycker jag. Stella låter så hårt (också som ett hästnamn). Varför inte Alvina som ni var inne på när ni väntade Liam, det är fint namn. (min farmor hette så) det är inte så många som heter det. Arwen låter mysigt också, lite trollskt på något sätt (som en älva). Fast i slutändan är det ni som skall välja;) Lycka till med namnfrågan. Många kramizar på er.

2009-07-17 @ 11:53:26
Postat av: Matilda

Känner igen att det är vad som händer sedan som är fokus i tanken, hur ska det gå att vara en familj på fyra? Vad gäller namn var det många fina förslag ni hade, kan inte säga vilket jag gillade mest. Jag har inte alls funderat namn än, förra gången blev det ju ett som vi knappt tänkt oss, så den här gången känns det som att det är ju ändå ingen idé, det kanske inte ens är en XXX som kommer ut! Kommer säkert få panik över det så småningom skrattar Det enda namnet vi har är Alvina om det blir en tjej... så om det blir en tjej, får vi la se om det blir en Alvina :-)

2009-07-17 @ 14:31:33
Postat av: Matilda

Oj, såg att ni kanske också funderat på Alvina... måste bara säga att vi absolut inte mutat in det namnet i sådant fall :-)

2009-07-17 @ 14:33:23
Postat av: M-L

Elsa och Alvina var vi inne på om Elias hade blivit en tjej. Elsa efter Jannes och min farmor eller Alvina efter vår morfars mor. Arwen verkar fint, men kan vara lite svårt att säga antagligen. Gamla skulle nog kalla henne "Arven" kan jag tänka. :-) Lukas har jag alltid haft lite svårt för då jag också tänker på hästar, men det är ni som ska känna efter vad som blir rätt för er. Emanuel är fint liksom Albin. Men det tycker inte Håkan.

2009-07-18 @ 11:17:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0