Att låna ut saker

I lördags var det kalas hos oss så det stod härliga till. Tyvärr fick ena familjen stanna hemma pga sjukdom, men till Liams stora lycka kom Juni över med hela familjen och Liam och Juni kan verkligen busa för flera barn. Liam hamnade i ett stort dilemma eftersom han vill ju så gärna leka med Juni och gillar att hon hälsar på, samtidigt tycker han att det är så himla jobbigt att låna ut sina saker. Vi såg hur jobbigt han hade det med detta och det blev speciellt tydligt när Juni blev ledsen över att hon inte fick leka med något och gick och satte sig vid bokhyllan. Då blev ju Liam ledsen och skulle trösta henne. Han vill inte att hon ska vara ledsen, han vill så gärna att hon ska leka med honom, men helst inte leka med hans leksaker vilket är lite svårt när de är hemma hos oss.

Det här med att inte låna ut saker verkar vara något som de flesta barn går igenom mer eller mindre, vad beror det på? Eller har jag kanske helt fel? Jag minns när vi just hade flyttat hit, då var Juni väldigt rädd om sina saker och Liam fick inte röra något. Nu är det helt tvärt om, Juni lånar gärna ut sina saker men Liam vill inte låna ut sina saker. Rör hon någon leksak som är hans utbrister han med hög bestämd röst "MIN" och tar det ur händerna på henne. Detta betyder naturligtvis inte att det är så för alla barn, eller ens för de flesta barn, men jag tycker mig ha hört att många andra föräldrar har upplevt dessa perioder hos sina barn.

Kalaset blev i alla fall lyckat. Liam busade runt som en liten vilde. Junis pappa utbrast: "och vi som tycker att Juni är vild". Ja, då har han minsann inte sett Liam i busartagen. Haha. Liam var helt svettig och slut när de gick hem, det tar på krafterna att fylla år.

________________________

I helgen har vi för övrigt kontaterat att Liam är i desperat behov av ett besök hos frisören. Hans hår har blivit jättelångt och står åt alla håll och kanter. När han var mindre klippte jag håret i nacken men nu är det så långt överallt. Jag vet inte hur jag ska klippa det eller ens hur jag ska få honom att sitta still (jag vill ju inte klippa luggen rakt av och sedan rakt av i nacken så att det blir page, jag vill att hela håret ska vara kort och uppklippt). Ska jag försöka mig på något själv eller ska vi ta honom till frisören? Hur kommer det att gå om vi tar honom till frisören, kommer han att sitta still så de får en chans att klippa honom?

Jag kan även passa på att berätta att Liam numera räknar till 14 (sedan mitten av förra veckan). Jisses vad han gillar att räkna. Igår hörde vi hur han satt och räknade i sitt rum så vi smög oss fram för att kika vad han höll på med. Då satt han på mattan och radade upp sina elefanter (han har en påse med elefanter som vi använder när vi sjunger "en elefant balanserade", han plockar fram en elefant åt gången och ställer på snöret som ska vara spindeltråden -han har älskat det sedan har var riktigt liten) samtidigt som han räknade dem. Han var helt inne i räkningen och det var så roligt att se. Han räknar tuggor vid matbordet, han räknar pusselbitar, han räknar sina gosedjur, han räknar böcker... Ja, han räknar det mesta! Det är helt enkelt väldigt roligt att räkna. :-)


Kommentarer
Postat av: Sandra

Hej! Grattis till Liam i efterskott :-) Tänk att det är över två år sedan vi träffades med våra kulor i vädret... Jag tänkte bara ge några små tips till dig om det blir så att du bestämmer dig för att klippa Liam själv. Jag klipper alltid Noah och det som funkar bäst för oss är att han sitter på en hög stol framför Emil i Lönneberga, (som just nu är stora favoriten) med nappen i mun på kvällen när han är sådär lagom trött och myssugen. Det gäller att vara ganska snabb och effektiv och ta det viktigaste först ifall det inte skulle gå... Ibland kan jag se något hack i frisyren, men det kan jag se på barn som varit till frisören också, för det är ju lite knivigt att klippa de små liven. Lycka till hur ni än väljer att göra.

2009-03-03 @ 11:26:01
Postat av: M-L

Jag brukade sätta barnen framför handfatet att plaska i vattnet medan jag förbrilt klippte med apparaten, för sax gjorde bara katastrof när jag höll i den. Nackdelen är dock att man blir ganska blöt själv. Perfekt kan det inte bli i alla fall. Jag tror på det övre förslaget från Sandra. Lycka till. ;-)

2009-03-06 @ 11:09:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0