Besök

Vi har haft besök av min mamma från onsdagmorgon till lördagkväll. Det var ett trevligt besök och som vanligt fick jag och mamma (ok, mest mamma kanske) mycket gjort. Frysen är nu fylld av bullar och kakor och tyget på soffan är tvättad och lagad (min mamma lyckades laga ett hål i sofftygen så det knappt syns). Det ser ut som att vi har en helt ny soffa här hemma! Liams nya vinterkläder är märkta och Vide har fått ett par stickade sockar. Dessutom har vi ätit en massa god mat! Tack för hjälpen mamma!

Ikväll har vi haft besök av två kollegor på jobbet och det var så himla kul att få sitta och surra en massa med dem. De har varit så gulliga på jobbet och samlat ihop till en present till oss, ett presentkort på 400 kr på en barnklädesaffär här i Ljusdal. Supertack! Dessutom hade en kollega plockat en liten påse med kantareller till oss, hur gulligt är inte det!? För en gång skull hade jag en massa gott hembakat fikabröd att bjuda på, inte dumt alls! :-) Även om det kanske är lite väl tidigt att börja jobba nu så började jag faktiskt att längta tillbaka till jobbet lite. Jag tror nog att det kommer att passa jättebra att börja på halvtid i mars, så som vi har tänkt!

Andra saker som har hänt:

- Vide fortsätter med sin starka viktuppgång. I fredags var det dags för läkarbesök på BVC och lillskrot hade gått upp 960 g (!) på två veckor och väger nu 6480 g och är 59,5 cm lång. En riktig liten knubbis är han. Snart två månader och redan lika stor som Liam var när han var knappt fyra månader. Jag måste ju ha vispgrädde i brösten så som han växer. :-) Sötare än sötast är han i alla fall, våran Vide-bus.

- Jag har glömt hur snabbt barn utvecklas i Vides ålder. Han är knappt två månader men kommunicerar redan så otroligt mycket. Han visar tydligt när han vill lyftas upp genom att försöka dra sig upp med överkroppen själv. Han visar hur mycket han gillar att titta på grodorna ovanför skötbordet genom att flaxa med armar och ben samt le med munnen och säga "oäah". Han berättar tydligt när han vill ha mat genom att truta med munnen och andas häftigt in och ut. Nästan så att han flåsar. När vi pratar med honom studerar han våran mun och säger "näeh", "oäah" och gurglar så det kommer små bubblor mellan läpparna. Tänk att det finns de som påstår att spädbarn inte kommunicerar! Underbart söt är han också när han kommunicerar, men det förstod ni nog redan. :-)

- Liam har lärt sig att säga sitt eget namn! Förut har det varit "Mila" och "Milla" samtidigt som hans kompisar kallar honom "Lilam", "Ivan" och "Livan". Men helt plötsligt hände det; en morgon inne på toaletten så sa han helt plötsligt "Liam" helt appropå. Han blev så stolt att det kan ni inte tro. Nu går han omkring och säger sitt eget namn mest hela tiden, stoltare är stoltast. "Mamma, jag heter Liam" säger han förnuftigt. Sötnosen. Detta inträffade för ca två veckor sedan, en stor händelse som jag har glömt att nämna men som absolut bör nämnas.

Saker som kommer att hända inom kort:

I veckan har vi flera saker inplanerade. På torsdag är det fotografering på förskolan, ska bli så spännande att jämföra de nya korten med förra årets. På fredag har Janne sin första tenta i statsvetenskap och efter tentan ska jag äntligen besöka frisören för att få bukt med mitt hår. Jag har försökt komma iväg till frisören sedan mitten av september men det har alltid kommit något emellan eller så har frisören varit sjuk, men på fredag ska det äntligen bli av (hoppas jag i alla fall!). På lördag ska jag, Janne och Vide åka till Birsta för att shoppa julklappar samt gå på IKEA. Liam ska få hälsa på Sara och Stefan i Hudiksvall vilket han längtar efter lika mycket som jag längtar efter att få strosa runt i affärer. "Dom är roliga, dom brukar busa med mig" säger han. :-) Nästa vecka är det utvecklingssamtal på förskolan och det är alltid lika roligt! Sedan är det ju fars-dag på söndag också, vilket måste firas på något sätt.

För övrigt är vi väl utrustade för vintern nu. Vinterkläder till Liam är inhandlade (Overall, täckjacka, täckbyxor, kängor, handskar, halskrage) och nya vinterdäck sitter på bilen. Vide har fått en fin fleeceoverall som kommer att passa bra i vagnen i vinter. Vi är redo för snö nu och jag börjar verkligen att se fram emot att få åka norrut under jullovet. :-)


Kommentarer
Postat av: Sara

Ja få se vad för nått bus vi kan hitta på på lördag =) Ska bli lika roligt för oss! Å Vide, kommer vi att känna igen honom eller? =) Stora pojken! Å visst är mammor bra att ha! =) Synd bara att våra bor lite långt borta! Ha det så bra, så syns vi på lördag. Kram!

2009-11-03 @ 08:48:14
Postat av: Matilda

Härligt med full frys och att läsa om allt som händer med Liam och Vide.

2009-11-03 @ 09:47:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0