Uppdatering från oss!

Det är bara bra med oss. Vide växer så det knakar och Liam har hamnat i en så himla mysig och underbar period. Mysigare än någonsin är han och så stolt och rädd om lillebror. :-) Liam är numera helt blöjfri på dagarna. Jag vet inte riktigt hur det gick till för vi har inte varit speciellt duktiga på att potträna och nu helt plötsligt ställer jag mig frågan när hade han blöja på dagen sist? När hade han blöja på förskolan sist? Hm, ja jag får nog inse att han är blöjfri och det är väldigt skönt! Han har blivit så himla stor! Man kan prata och diskutera med honom på ett helt annat sätt nu än vad man kunde göra för någon månad sedan. Han argumenterar för sin sak och diskuterar så moget. Han har börjat leka mer själv, sitter på sitt rum och leker med legogubbar osv. Vi kan höra hur han pratar och leker; en gubbe gör illa sig så då kommer ambulansen och kör honom till en annan gubbe som är doktor osv. Han verkligen leker med sina saker på ett helt annat sätt än tidigare och det är så kul att titta på när han leker eller stå en bit bort och lyssna på hur han diskuterar med sina saker (djur, gubbar, mjukisdjur osv).

Nackdelen med hans fas just nu är att han har börjat fantisera om otäcka saker. Han har börjat drömma mardrömmar och pratar om spöken osv. Han säger ibland att det är ett spöke på toaletten, igår när han skulle hämta en satsumas från köksbordet och det var släckt i köket sa han att det satt ett spöke på hans stol. Han vill ha dörren till sitt rum stängd när han ska sova för han säger att det kan komma någon osv. Några gånger har han sagt att någon ska komma och ta honom osv. Det är ju verkligen jättehemska tankar och känslor och vi försöker verkligen ge honom trygghet och närhet så han inte ska vara rädd. Några kvällar har han frågat "Mamma, kan du sitta här och stryka mig på håret ett tag" och det är klart att jag kan det! Han säger att han tycker det är mysigt när jag sitter och stryker honom på håret så jag brukar föreslå det när han har svårt att komma till ro. Av vad jag har hört från andra föräldrar som har äldre barn är detta vanligt när de hamnar i en viss period, de börjar fantisera och fundera på ett sätt som de inte gjort tidigare. Han har vaknat ibland på natten och varit ledsen och fått komma över till våran säng osv. Vi märker att det händer mycket med honom nu och som sagt; han har blivit så stor! Våran älskade underbara Liam!

Vide han växer som sagt och är en riktigt glad liten bebis. Han skrattar väldigt ofta, stora underbara härliga skratt. Skrattar med hela ansiktet och det är omöjligt att inte bli glad av att se honom skratta. Han har även börjat prata (han pratade med sköterskorna sist vi var på BVC så tiden går snabbt) på sitt eget sätt. Är det inte alldeles underbart med bebis-joller? Våran underbara älskade Vide-bus!

Vi har verkligen världens underbaraste söner!


Kommentarer
Postat av: Farmor

Vad duktig Liam har blivit:-) han är stora grabben nu.

Synd att han är så mörkrädd, men det är som du skriver en period i livet när dom är det. Det är bara att fortsätta att stryka honom över håret tills han blir tryggare igen. Krama pojkarna från mig, och säg att jag saknar dom.

2009-10-22 @ 14:57:32
Postat av: Sara

Tänk vad snabbt saker händer i ett barns liv och vilken resa att få vara med om allt detta som förälder! Ska bli så roligt att få ha Liam här en dag sen och hade inte Vide varit i sånt behov av sin mamma, så hade vi kunnat rå om honom åxå =) Kram!

2009-10-24 @ 21:38:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0