Amning del 2

Det verkar som att Vide följer sin brors exempel vad gäller viktuppgång efter födseln. Precis som Liam gick han först ner i vikt, sedan upp i vikt och sedan ner igen. Igår när vi var på inskrivning på BVC hade han nämligen gått ner 130 g efter att i måndags ha gått upp 150 g i vikt. Skillnaden är att denna gång blev inte BVC-sköterskan lika hysterisk (hon vi hade i Östersund skrämde oss så mycket att vi trodde att Liam skulle dö) och denna gång blev inte jag lika orolig. Visst är jag orolig, men jag inser att han trots allt har goda överlevnadschanser. :-) Nä, skämt å sido. Nästa vägning är på tisdag så fram till dess gäller det att amma lite mer; lite oftare och lite längre stunder och kanske pumpa ur lite mjölk för att ge lite extra med en sked. Precis som Liam gjorde somnar Vide vid bröstet ganska så snabbt så det gäller att hålla honom vaken så att han suger längre stunder. Det positiva är att det inte längre gör ont att amma, såren är fortfarande kvar men nu tar han större tag vilket gör att det inte alls gör ont (vi har tränat på tekniken)! Amningsnapparna fungerade inte för Vide (med Liam fungerade de perfekt) så de har jag struntat i helt. Nu gäller det bara att få såren att läka och för att påskynda det luftar jag så mycket jag kan och smörjer med bröstmjölk och det verkar hjälpa väldigt bra. Vide behöver inte längre dricka blodblandad mjölk. Nu hoppas vi på att han har gått upp i vikt till tisdag! Det känns som sagt som en repris på Liams första veckor och med honom gick det ju bra så jag har goda förhoppningar att det ska gå lika bra för Vide.

För övrigt blev vi skickade till akuten för att Vide har en stor vit "finne" vid halsen. BVC-sköterskan tyckte absolut att en läkare skulle kolla upp den så det var bara att köra upp på akuten. Läkaren var dock väldigt lugn och trodde inte att det var något farligt. Vi skulle komma tillbaka om han får fler "finnar" på kroppen.

Idag har vi haft en slödag hela familjen. Vi hade tänkt åka ut och köpa ett par nya skor till Liam (väldigt behövligt) men det får bli imorgon. Efter middagen blir det dock en promenad bort till Statoil för att hyra film, jag känner verkligen för att komma ut och få luft samt för att ha en myskväll med Janne. Men först ska vi äta lax i ugn -Liams favoritmat!


Kommentarer
Postat av: Matilda

Om det inte läker helt kan jag rekommendera att smörja med Locobase repair, bröstmjölken hjälpte inte hela vägen för mig.

2009-09-21 @ 08:50:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0