Viktuppgång och tvåbarnschock

Besöket på BVC igår gick hur bra som helst. Numera väger Vide hela 4290 g, han har alltså ökat 270 g mellan torsdag och tisdag och väger nu mer än födelsevikten. Skönt att det vände, nu behöver vi inte oroa oss för om han får i sig tillräckligt med mat. Längden mätte sköterskan till 54 cm. Det var bra att vi inte köpte så mycket kläder i storlek 50 eftersom vi fick en så stor liten kille. :-) Igår kväll provade vi att ge honom napp när han blev som mest snuttig. Att sitta och amma i cirka tre till fyra timmar varje kväll är ganska jobbigt, det skulle inte vara helt fel med en napp. Vide gillade dock inte nappen speciellt mycket, han såg verkligen olycklig ut så första försöket gick inte så bra. Det slutade med att han ändå fick snutta på mina bröst... På morgonpromenaden imorse gick det dock bättre, när han blev kinkig tog han emot nappen (dock med lite protester) och somnade faktiskt efter ett tag!

Igår natt hade Liam feber så han fick stanna hemma från förskolan igår. Janne besiktigade bilen och handlade medan jag var hemma med två barn, en som satt fastklistrad vid bröstet och en som var febergrinig. Allt har gått så bra fram tills igår, då kom tvåbarnschocken. Jag började bara känna mig så himla ledsen och på dåligt humör. Liam var på dåligt humör och gjorde alla hyss man kan tänka sig och Vide bara sög och sög. När Janne kom hem satt jag bara och stirrade rakt fram och kände mig så nere. "Jag vill inte ha två barn" tänkte jag. Inte för att jag skulle välja bort något barn, utan bara för att allt kändes så jobbigt just då. Jag hade dåligt samvete för att jag var arg på Liam som faktiskt var sjuk och jag hade dåligt samvete för att jag var less på att amma... Jag började fundera på vad vi har gett oss in på... Sedan tog jag bilen och åkte iväg med Vide till BVC alldeles själv. Det är så skönt att köra iväg själv ibland, det är verkligen frihetskänsla att köra bil. På BVC gick allt bra, jag stannade kvar och ammade och hämtade kraft innan jag åkte hem. När vi kom hem packade vi ner killarna i syskonvagnen och gick på promenad. Båda sov när vi kom hem från promenaden så vi njöt av var sin glass i tystnaden och lugnet. Vi var mycket gladare föräldrar resten av kvällen vilket också resulterade i att Liam blev gladare och Vide mer nöjd.

Idag tog jag och Vide en morgonpromenad efter att vi lämnat storebror på förskolan. Det var underbart väder och allt kändes bara så bra. Morgonpromenader är utmärkta för att samla energi, jag ska göra det till en rutin. Det passar ju faktiskt perfekt med en promenad strax efter nio på morgonen. :-)


Kommentarer
Postat av: Sara

Ja det går nog inte att förbereda sig på alla plan hur det kommer att bli när man blir en till i familjen, spännande och skrämmande på samma gång =) Låter härligt med morgonpromenader, särskilt nu när det är så fina höstdagar. Hoppas vi kan komma å hälsa på er nån dag snart för att få se å hålla i er nye lille familjemedlem! Kram!

2009-09-23 @ 18:17:49
URL: http://hannemagga.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0