Glad påsk!

Jag har påsklov, Liam får påsklov klockan två idag och Janne får påsklov klockan fyra. Sedan är vi lediga ändå till tisdag. Ser verkligen fram emot att få pynta påskris med Liam ikväll, ser fram emot att få laga en god påskbuffé i helgen, ser fram emot att ge Liam ett påskägg och ser fram emot att få vara med mina favoritkillar hela långa helgen. *mys* Hoppas att solen visar så att vi kan vara ute hela dagarna, det hör ju som till när det är påsk.

Liam är påskkärring idag och för ett tag sedan kom förskolan förbi och delade ut påskkort i brevlådorna. Passade på att ta kort på den sötaste och finaste påskkärringen, våran Liam!



Finaste påskkärringen!

Nyheter i korthet:

Vide börjar få en tand. Igår kände jag en liten vass tand som har letat sig upp genom tandköttet, ett litet vitt riskorn ser det ut som. Lilltrollet börjar bli stor.

Vi har möblerat om i Liams rum och jag har sytt nya gardiner till honom. Det blev ett helt nytt rum, så otroligt fint. Varför har vi inte haft möblerna så förut? (Kort kommer!) Som grädde på moset fick han en studsmatta i helgen, en 90 cm, att ha i sitt rum. En perfekt present till en kille som älskar att hoppa. :-)

Första veckan i maj åker vi upp till Umeå, jag ska gå på kurs tisdag kväll till tordsdag och då passar vi på att våldgästa min syster och förhoppningsvis kan vi även hälsa på pojkarnas kusiner (vi stannar till söndag). Janne ser fram emot att få gå ut med sina kompisar en kväll och jag ser fram emot att få en egen kväll med min syster (kanske äta ute och sedan bio?).

Vi ska köpa en ny kamera, frågan är dock vilken? Jag vill ha en systemkamera, en Canon, men kan inte bestämma mig för vilken. Vill jag ha en Canon EOS 1000D eller en EOS 400D eller kanske en EOS 450D eller varför inte en EOS 500D? Eftersom vi inte kan bestämma oss och pga att vi känner oss lite snåla just nu (vill inte ta pengar från sparkontot för att köpa en kamera) funderar vi på att köpa en liten kompaktkamera, den kommer vi ju att ha användning för även när vi har en systemkamera. Det blir några tusenlappar billigare plus att vi ändå får en kamera som är grymt mycket bättre än den vi har (som faktiskt helt seriöst har börjat ramla isär). Jag blev glatt överraskad att en bra kompaktkamera endast kostar runt 2000 kr - 2500 kr. Just nu funderar jag på en Canon Ixus 100 eller en Canon Ixus 110. Tips? Någon? Vill ha en ny kamera nu, precis nu, men allra helst i förrgår.

I påsk har vi bestämt oss för att ta fighten med Vide om det här med nattamningar. Han äter så mycket på nätterna och det börjar bli ohållbart. På BVC säger de att rent näringsmässigt så behöver inte friska barn äta på nätterna efter fyra månader, jag har även läst från sex månader någonstans, och Vide är ju snart sju månader. Jag tror att nattmat fort blir en vana, jag tror egentligen inte att han är hungrig utan mer att han vill snutta och mysa och då får han ju automatiskt i sig mat, det fungerar ju så när man ammar... Men det funkar inte längre, speciellt eftersom jag har börjat jobba, jag måste få sova. Dessutom äter han istället dåligt på dagarna (när Janne är hemma), han äter väl det han behöver på nätterna. Detta håller inte. Det är bara att ta tjuren vid hornen och lägga om vanorna. Det brukar ta tre nätter att ändra en vanan sägs det, tre jobbiga nätter, förhoppningsvis är det värt det. Vi har fått en del tips på BVC (som lovade på hedersord att Vide INTE kommer att svälta ihjäl om vi slutar med nattmat) och så har jag läst lite på growingpeople, vi ska inte köra med femminutersmetoden utan vi kör med en light-variant med start ikväll. Inatt ligger jag på soffan (för att Vide inte ska känna min lukt eller höra min röst för då kommer han att vilja amma) och vi får väl se när jag flyttar tillbaka till sovrummet. Håll tummarna för oss, jag kommer att utvärdera hur det har gått efter påsken. Nu är det slut med mat på natten! Så det så! (dock ska jag så klart fortsätta att amma, fast endast på dagarna)

Vide har haft hemska torra fläckar på armarna och varit jätteröd under hakan och på halsen. Ingenting har hjälp så vi blev ordinerade hydrokortison under hakan och på halsen och en speciell salva (Hudosil) att använda på kroppen som man kan köpa på Psoriasisförbundet. Nu är utslagen helt borta! Jag säger bara att Hudosil är grym, så otroligt grym hudsalva! Det är dagens tips: Hudosil är bäst! (och kostar endast 30 kr på Psoriasismottagningen).


   
Mina mysiga pojkar!


Kanske det är roligare att äta om man får äta själv?

 
Tummen är god att tugga på


Glad påsk på er allihopa!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0