Bullfest!

Det har varit en skön helg och idag var det helt fantastiskt väder! Till lunch tog vi en promenad bort till Statoil där vi köpte var sin korv och efter att vi ätit tog vi en lång promenad (ca 5 km). Liam är så duktig på att cykla så det är inga problem att gå långa promenader. Dock finns det så många spännande saker som han vill stanna och titta på (ex kottar, pinnar, stenar osv) så det brukar ta ett tag att gå, men det är bara mysigt att vara ute i det härliga vädret hela familjen. Vide han satt och kikade i vagnen, han gillar verkligen att sitta och titta på alla nya spännande saker.

Igår hade vi en helt crazy dag på förmiddagen så jag kände att vi var tvungen att hitta på något för att dagen inte skulle spåra ur totalt. Jag fick för mig att vi skulle baka bullar, vi skulle ha bullfest! Sagt och gjort. Vi packade in hela familjen i bilen och åkte iväg och köpte ingredienser och sedan var det bara att baka. Vi följde Leilas recept från boken "A piece of cake" (har ni inte den boken så köp, den är bäst!) men bytte ut vetemjölet mot dinkelmjöl eftersom vi råkade ha sånt mjöl hemma. Precis som Leila ställde jag bullformarna i en muffinsplåt för att bullarna skulle bli höga och fina (rekommenderas verkligen!). Vi gjorde samma fyllning som vi brukar göra när vi gör saffransbullar till jul, det vill säga en "kräm" av riven mandelmassa, marsansås-pulver, smör och socker. Och de blev så otroligt goda, ni ska bara veta hur otroligt goda de blev! Jag måste säga att det är fasiken de godaste bullarna jag någonsin ätit. Shit vad goda de blev och de tyckte alla i familjen (ja utom Vide då som inte fick smaka). De blev så fina och stora, riktiga "café-bullar". Om det beror på dinkelmjölet eller helt enkelt på att det är ett jättebra recept låter jag vara osagt, men jag kommer definitivt att fortsätta att baka bullar på detta sätt, fyllningen kan man ju så klart variera men grunddegen kommer jag att fortsätta att baka!

Liam åt två bullar efter att de var klara och fick jätteont i magen, men det var bortglömt tills idag för då frågade han om han fick en bulle i princip direkt när han vaknade. Eftersom det var så fint väder idag passade vi på att ta fram våra utemöbler och självklart dukade vi upp till bullfika i solen. Och vet ni! De var lika goda idag, Janne tyckte till och med att de var godare idag!

   
Bullfika ute i solen! (Jag kan försäkra att det var jättevarm, även om det inte ser ut så på Janne -en mer frusen människa får man söka efter) :-)

 
Liam passade på att bygga lite pussel ute i solen.



Kommentarer
Postat av: Sara

Härligt med bullbak! Goda såg de allt ut! Jag får dra igång ett bak jag med sen när jag vet om jag ska göra mjölkfria eller inte =) Och vad härligt det är med sånt här väder! Helt underbart och man börjar ju riktigt längta efter sommarens fina dagar!

Och som du såg, så kan nu Siri ha klänningen hon fick =) Så söt blev hon i den! De har ju släppt den nya kollektionen vintage stories nu och jag var ju bara tvungen att köpa ett plagg, men hade nog kunnat köpa alla =) Supersött!

Vi får höras nån dag, kram på er alla!

2010-04-13 @ 09:14:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0