Längesedan sist!

Det är långt mellan blogginläggen så jag vet knappt var jag ska börja när jag väl sätter mig för att skriva... Vi har bytt arbetsdagar de sista två veckorna så jag jobbar lite annorlunda än vanligt, jobbar förmiddag imorgon och sedan ledig till måndag eftermiddag. Nästa vecka åker vi till Umeå och det ska bli så himla kul att komma iväg! Jag saknar staden och min syster och Jannes syskon och deras familjer. Umeå är en underbar stad och jag känner mig lite hemma när jag åker dit. Blir som sagt kul att få åka iväg och få en dos utav vår-Umeå. :-) Dock är det fullt upp på jobbet och jag har en del saker som jag måste hinna innan jag åker så jag hoppas att jag blir klar med dessa saker imorgon.

Det händer så mycket med Vide just nu. Han har blivit väldigt rörlig och flyttar på sig nästan direkt vi sätter ner honom på golvet. Han flyttar sig sittande, jag förstår inte hur han bär sig åt men jag sätter honom på filten på golvet och någon minut senare kan han helt plötsligt sitta en meter bort från filten. Han försöker verkligen att krypa framåt nu (han kan ju redan backa). Han ligger på mage och drar upp benen under magen och skjuter ifrån, dock flyttar han inte på armarna. Men det dröjer nog inte länge innan han kommer på hur man gör. För min del får det gärna vänta ett tag, jisses varför ska det gå så snabbt tills de kryper och går? Nej Vide, nu får du lugna ner dig, du behöver inte stressa! :-) Vide har under en längre tid haft röda torrutslag på kroppen, det började på halsen och sedan blev det på armar och ben och nu är det även på ryggen och lite på magen. Vi har provat diverse salvor efter råd från BVC men jag tycker inte att det har hjälp speciellt mycket. Förutom hudosilen som har tagit bort utslagen på armarna och benen, men mot det röda och torra under halsen är det inget som har hjälpt. I helgen såg jag att det nästan började bli ett sår och då blev jag riktigt orolig och ringde till BVC. Vi fick en läkartid den 12 maj, dessutom åkte Janne upp med honom idag för att de skulle få titta lite. Vi fick en liten salvburk som de blandade ihop själv och ett schema på hur vi ska smörja fram till läkarbesöket. Hoppas att det hjälper, vill inte att han ska behöva ha rött och irriterat på halsen. Men det är tydligt att han är en liten torris, våran Vide. :-)

Maten går det fortfarande bra med. Jag ammar morgon och kväll och däremellan äter han gröt och vanlig mat. Gröten älskar han verkligen och slukar lätt en hel portion, den "vanliga" maten är inte lika populär men det går som sagt framåt även på den fronten. De senaste dagarna har vi gett den vanliga maten till lunch och gröt till middag strax innan jag slutar jobba. Ikväll gav vi gröt efter att han badat och gjorts klar för kvällen, förhoppningen är att han ska sova bättre om han äter en portion gröt innan han lägger sig. Vi får väl se hur det går med den teorin. Jag tycker det är lite knepigt med maten, hur man ska tänka, hur man ska göra, vad man ska ge och när man ska ge det osv. Jag minns inte att det var lika knepigt med Liam. Hur gjorde vi för att få honom att äta riktig mat? Nåja, det ordnar sig väl med Vide tids nog.

Med våran äldsta grabb är det bara bra. Han busar, är lika vild som vanligt och samtidigt go och mysig. I måndags tog vi en tur in till cykelaffären på köpingen för att köpa en ny ringklocka och en cykelkorg till hans cykel. Jag gruvade mig lite eftersom han alltid haft tendenser att "fara" iväg ibland, exempelvis springa iväg eller cykla iväg. Men det gick så himla bra och vi hade verkligen en helt underbar dag! Han var så duktig och lyssnade precis på allt jag sa! När vi kom till en vägkorsning klev han av cykeln och höll i vagnen medan vi gick över vägen. När vi gick efter en väg cyklade han sakta bredvid vagen på insidan och han var bara så himla underbar! Inte en enda konflikt hade vi på hela förmiddagen! När vi kom hem åt vi lunch, gav Vide mat och sedan satte sig Liam vid sitt bord inne på rummet och byggde pussel medan Vide satt på hans golv och lekte med diverse leksaker. Jag la mig i Liams säng och tog mig en behövlig vila, det passade perfekt för jag kunde vara närvarande med pojkarna samtidigt som jag fick vila och blunda lite i sängen. Efter mellanmålet strax innan tre gick vi ut och lekte och var sedan ute på gården fram till middagen som blev lite senare -vid sextiden. En underbar dag utan några konflikter. Plötsligt händer det. Det är större än en trissvinst. :-)

- Dom var INTE duktiga mamma! *pekar* Doms mamma och pappa har nog inte lärt dom!
Citat från Liam när ett äldre par cyklar rakt över övergångsstället när jag försöker lära honom att kliva av cykeln och titta så att det inte kommer några bilar innan vi går över.

- Mamma gubben har ingen hjälm! *pekar* Han är INTE duktig! Hans mamma och pappa har nog inte lärt han!
Liam vet att man måste ha hjälm när man cyklar! :-)

- Varför har du en hund?
Liam går fram och ställer en fråga till en gubbe som är ute och rastar sin hund.

- Hej då alla mina barn!
Liam säger hej då till sina kompisar på förskolan.

- Mamma du är äcklig.
- Titta mamma hundbajs, det är äckligt.
Liam har lärt sig ordet "äcklig" och testar hur det ska användas. Personligen föredrar jag att det används på det senare sättet...

- Liam, nu är det mat.
- Jag tycker inte om maten.
Liams utgångsläge är alltid att han inte tycker om maten, fast det gör han ju oftast.


   
Våran stora underbaring!

Kommentarer
Postat av: Matilda

Så är Ludvig också, vi frågar om han vill ha något och han svarar nej, för att en stund senare säga ja :-)

2010-05-02 @ 09:47:55
Postat av: Sara

Vad stor Liam ser ut att ha blivit, trots att det inte var länge sedan vi sågs =)

Ja, de små barna kan då konsten att få en att le ibland med sina klokord - de är ju för söta!

2010-05-02 @ 10:01:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0