Om två veckor...

...fyller lilltrollet 1 år! Jag kan inte förstå att han snart är 1 år, hur har tiden kunnat gå så snabbt? Våran underbara mysiga goa Vide. Lillskrutten. Snart är han 1 år!

Det har hänt så mycket i Vides utveckling under sommaren så jag vet knappt var jag ska börja. Nu springer han omkring i lägenheten med sin lära gå vagn eller så går han och håller i sig i möbler. Han river ut saker från bokhyllorna, öppnar kökslådor och plockar fram saker, plockar ner skor från skohyllan, stoppar stenar i munnen och han kryper SNABBT! Han har fyra tänder, två framtänder nere och två hörntänder uppe så han ser ut som en liten vampyrbebis. När han var 11 månader slutade jag amma, då kände jag att jag hade ammat färdig. Vide hade nog gärna ammat lite längre men accepterade ändå mitt beslut utan några större protester. Trots att jag hade trappat ner till en amning per dygn fick jag pumpa några gånger för att inte sprängas. Min mjölkproduktion har det aldrig varit något fel på om jag säger så. Nu känns det dock grymt skönt att inte amma längre, skönt att få tillbaka sin kropp. Jag känner mig verkligen nöjd och tacksam över att jag har kunnat amma båda mina barn så pass länge (Liam 10 månader och Vide 11 månader), men den perioden är över nu. Var sak har sin tid.

När vi åkte iväg till semester var Vide inne i en kinkig period. Han fick tänder och påverkades mycket av det; hög feber, dålig i magen och allmänt gnällig. Han var väldigt mammig och pappig och det märkets att det var mycket som hände för honom. Många faser på en gång. Ett utvecklingssprång. Oroliga nätter, fler amningar, trygghetssökande. Och en trött familj som bara försökte härda ut, för vad gör man? Som tur är blev han sig själv igen; glad och mysig och go och framförallt NÖJD. Aldrig långt till skrattet. När vi kom hem löste sig det mesta av sig själv. Amningen trappades ned, läggningarna började gå bra, nätterna bjöd på mer och mer sammanhängande sömn. Vi hade bokstavligt talat hittat hem. Idag har vi inga större problem att lägga honom på kvällen. En av oss tar Liam och läser en bok för honom och en av oss tar Vide och sjunger en sång för honom på sängkanten. Nattningarna brukar ta lika lång tid vilket är ungefär fem minuter och brukar vara avklarade runt halv åtta. Skönt! Hela kvällen för oss själva! Lyx!

Vi har verkligen hittat ett flyt i vardagen. Vi är inne i en nedförsbacke just nu, det är skönt att kunna vila, att kunna sluta trampa, bara rulla och känna vinden blåsa i håret. :-)

Liam har också utvecklats under sommaren. Språkligt har han tagit ett stort språng och använder nu ord som han, honom, deras, vi, oss, henne på rätt sätt. Okej, klart det kan bli fel någon gång men oftast så blir det faktiskt rätt. Det kunde han inte innan sommaren, då blev det oftast fel. Han har börjat berätta historier. Långa påhittade spännande historier. "Mamma, vet du vad jag såg igår?" börjar alltid varje historia. Sedan börjar han berätta historier om drakar, fiskar, vatten, sjöar, hur han simmar, dinosaurier osv. Jag hoppas verkligen att han inte SER allt det där för då blir jag allvarligt talat rädd för hans mentala hälsa. Däremot tror jag att han drömmer, eller rättare sagt VI VET att han drömmer mycket och det är nog därför han säger att han såg alla dom där sakerna. Det är i alla fall min teori. Sedan känns det även som att han har blivit lite mer lugnare sedan vi kom hem och sedan vi varit själva ett tag. Han är ju fortfarande vild, jag menar det är ju Liam vi pratar om, men det är ändå inte på samma sätt som det har varit på. Han har även blivit en rackare på att argumentera och diskutera. Han har argumenterat förut men det har kommit till en ny nivå, man får passa sig vad man säger för det kan komma att användas emot en i ett senare sammanhang. :-)

Våra underbara pojkar. Vide och Liam. Ni är det finaste och mest dyrbara som finns. Vi älskar er så otroligt mycket!

Jag och Janne då? Har vi utvecklats något? Tja är man en familj tycker jag att man hela tiden utvecklas tillsammans, men det är svårare att peka på något hos oss. En sak som har hänt är att vi har lyckats få ihop vardagen på ett bra sätt som rymmer träning för oss båda. Vi har verkligen kommit igång med löpning. Det är den perfekta träningsformen när man har barn, har vi kommit på. Det är ingen tid att passa, man behöver inte åka någonstans, det tar ungefär en halvtimme (om man springer mellan 4-5 km), man kan träna när det passar för hela familjen, man tränar hela kroppen osv. Perfekt med andra ord! Vi har investerat i en träningsmatta så att vi kan stretcha och köra lite styrketränings i anslutning till löparpassen. Igår köpte även Janne ett hantelset så att vi kan styrketräna. Det är så roligt för vi peppar varandra, vi hittar tiden och vi får det att gå ihop med allt annat. Ofta är träningen klar så att vi kan hjälpas åt att lägga pojkarna och ha hela kvällen tillsammans. Nu har jag, förutom löpningen, börjat träna gruppträning (bodypump osv). Härligt att komma igång! Träning ger så mycket energi!

Nu bjuder jag på lite blandande kort från sommaren!


 
Vi har badat mycket på "vår" strand som ligger ett stenkast från våran lägenhet. (Fler strandkort kommer i framtida inlägg, har inte så stor ordning på alla kort just nu...)



En dag flög en fågel in i vårt fönster. Liam fick titta lite på den innan vi lämnade den ifred så att den fick chans att samla ihop sig innan den flög iväg.


   
Vi hälsade på Sara, Stefan och Siri hos Stefans föräldrar. Vi hade en mysig dag och Liam passade så klart på att bada. Vi grillade god mat och hade det trevligt.


Vide har tränat att gå med stöd hela sommaren.


 
Vi har umgåtts med våra vänner.

   
Den första bilden får mig verkligen att le för det är så typiskt Vide (se även den tredje bilden). Han älskar sina ringar och har nästan alltid en i varje hand när han kryper omkring. Det klapprar i golvet när han kryper fram. Han kör in i diverse saker med lära gå vagnen (notera att han håller i en ring i handen även när han går med vagnen), den är ju inte så lätt att svänga med. Men det är ju tur att det tar stopp någon gång så att vi hinner ta kort. :-)



Liam behövde två nya pyjamasar så han fick välja två stycken från H&M katalogen som vi sedan beställde till honom. Jag visade vad som fanns, både de på "tjej-sidorna" och de på "kill-sidorna" och han valde en rosa Hello Kitty pyjamas samt en pyjamas med dinosaurier. Hello Kitty pyjamasen är favoriten just nu. :-)


 
Vi har plockat bär och då krävs det lite fikapauser och kanske även lite godis (ja inte för Vide då så klart) om det skulle råka vara en lördag. :-)


 
En inte helt ovanlig syn hemma hos oss.

 


Kommentarer
Postat av: Sara

Ja tänk vad det händer saker hela tiden, särskilt med de små då =) Men säger det igen, tiden går alldels för snabbt! Det är så roligt att läsa din blogg, se bilder och höra vad ni har för er. Påminner mig om att vi träffas alldels för sällan ju! Men snart så ses vi ju, när vi kommer å grattar Vide! Sen så hoppas jag att vi kan bjuda er hem till oss snart! Längtar tills allt är klart å vi har flyttat!



Vad skönt att ni har kommit igång med träningen, det skulle jag också vilja, men det får bli efter flytten. Å jag håller med, löning är den perfekta träningen! Vi kommer att ha elljusspåret ett stenkast från oss, så det kommer att bli många löprundor där sen!



Ha det så bra tills vi syns! Kram!

2010-08-27 @ 01:08:08
Postat av: Janne(morfar)

2010-08-28 @ 08:03:59
Postat av: Janne( morfar)

Hejsan, jag är så glad att era barn mår bra, samtidigt ledsen att jag bor så långt bort ifrån er och inte får träffa er så ofta som jag vill. Jag hoppas att jag kan komma och hälsa på er snart. hälsa pojkarna. Kram från Janne

2010-08-28 @ 08:11:32
Postat av: Helena S

Åh, vad stora pojkarna har blivit! Ja, ett år går fort! Ellen har nu äntligen börjat krypa och ställa sig upp vid möbler. Det var som att dra ur en propp. Nu upptäcker hon världen i ett rasande tempo :-)

2010-08-30 @ 18:04:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0