Semester, sommaren 2010, del 1

Nu är jag tillbaka efter ett långt blogguppehåll. Jag har haft fem veckors semester och har nu börjat jobba. Vardagen har infunnit sig, men jag trivs lika bra för det! Det är alltid svårt att veta var man ska börja när man inte har bloggat på länge, men jag börjar väl helt enkelt att berätta lite om vår semester!

Fredagen den 9 juli drog vi iväg på vår långa semesterresa. Första stoppet var hos Jannes pappa i Östersund där vi stannade till måndagen. I Östersund blev det en hel del lek på lekplatserna som finns i området där han bor och Janne passade på att ta en utekväll med sina kompisar.

   
En favorit var linbanan vid Vallaskolan, den åkte vi flera gånger!

   
Vide passade på att utforska gräset eller satt och spanade i vagnen.


Självklart blev det en del gungande också.

På måndagen åkte vi vidare upp till min mormor som bor i Bergnäsudden, en liten by som ligger i Arjeplogs kommun. Under veckan droppade det in lite släktingar eftersom mormor hade bjudit in till 70-års kalas i den gamla skolbyggnaden på lördagen. Massor av släktingar var det, och det var så roligt att träffa allihopa! Vi blev verkligen bortskämda med massor av god mat och det var många som ville "låna" pojkarna och hitta på en massa saker så vi fick även lite avlastning. Tyvärr hade vi otur med vädret, det regnade och blåste mycket och dessutom var det SJUKT mycket mygg! Men det hindrade inte oss från att ha en fin semester ändå!

 
Liam fick vara en del på/vid sjön. Det var spännande med flytväst och att åka båt och att vänta på att någon fisk skulle nappa...


Bus med mormor


Vide fick spana från vagnen i tryggt förvar under myggnätet.


Jag fick smaka sufflé för första gången i mitt liv. Mamma gjorde blåbärssufflé till efterrätt en dag och det var bland det godaste jag har ätit någon gång!

 
Liam som hade längtat efter att få fiska med sitt metspö var väldigt tålmodig och väntade och väntade på att någon fisk skulle nappa...


När man fiskar och åker båt blir man ibland hungrig och vad passar då bättre än att grilla korv?


Vide var för det mesta glad och charmade alla med sina mysiga ansiktsuttryck.


Liam passade på att hjälpa gammelmormor att kratta nyklippt gräs. Han fick även till sin stora lycka klippa gräset med min kusin på åkergräsklipparen. Lyckan var total!

   
Vide fick testa strandlivet en gång i sommar och det var i iskalla Storavan (stackarn). Liam fick en liten badmadrass med tittfönster så att han kunde kika ner på bottnen. Den blev en riktig hit! Galningen som simmar lite längre ut är min mamma, jag undrar var jag har fått min badkruke-gen ifrån? Strandlivet vid Storavan var snabbt över pga att det var SJUKT mycket flygfän av alla de slag, mygg, knott, bromsar osv. Inte kul! Dessutom var det som sagt iskallt!

 
Vide passade på att smaka på gräset när tillfälle gavs och tog sig någon tupplur på soffan.


Humöret var det inget fel på!

 
Hur gick det för storfiskarna då?

Ja, det slutade faktiskt med att Liam fick sin första fisk någonsin! En abborre som han fick på sitt alldeles egna metspö! Lyckan var total, oj så stolt han var! Han bar upp fisken till gammelmormor för att visa och han sa bestämt att han skulle minsann äta upp sin alldeles egna fisk. Hon fileade den och sedan fick han äta den till middag. Oj vad han tyckte att det var gott. Och han har berättat för sina kompisar här hemma att han fick en fisk när han fiskade hos gammelmormor. "En abborre" säger han stolt! Och Janne då? Nej, han fick ingen fisk. Men Liams lycka över sin fisk smittade av sig på oss alla, så det gjorde inget av vi andra blev utan... (Mormor hade abborre i frysen så vi fick också smaka på denna gudomligt goda fisk!)

 
Liam med sin första fisk!


Vi stannade hos min mormor i lite drygt en och en halv vecka innan vi åkte vidare till Umeå för att träffa våra syskon och pojkarnas kusiner. Men den resan berättar jag om nästa gång för nu börjar det bli lite sent. Det får bli del 2. :-)

Kommentarer
Postat av: Farmor

Ni verkar ha haft det helt underbart. Härliga bilder du satt in, det sprudlar av lycka och glädje i dom:) Lilla Liam ser så stolt ut när han visar upp fisken:) Och Vide lika glad som vanligt. Jag saknar pojkarna, tänker mycket på dom. Du får krama om dom från mig. Ps. Jag saknar dig och Janne också.Ds. Kramizar på er alla 4:a

2010-08-12 @ 20:39:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0