Magsjuka av värsta slag

Vi har överlevt en vecka och helg med magsjuka av värsta slag. Det började med att Liam spydde natten mot måndag så han fick vara hemma från förskolan så klart. På tisdag trodde vi att det var över men då spydde han igen, både på morgonen och på kvällen. Sedan var han ganska trött och hängig resten av veckan, det märktes att han var påverkad efter magsjukan. På torsdag morgon kände jag mig lite illamående men trodde inte att det skulle bli något mer. Janne åkte på jobbet och ringde hem efter ett morgonmöte, men jag tyckte att det inte var så farligt. Jag skulle nog klara mig. Efter ca två timmar ringde jag tillbaka, då mådde jag så dåligt och hade så himla ont i magen. Det var jätteonda kramper som kom och gick det var hemskt. Janne åkte hem från jobbet och ca en timme efter att han kommit hem började jag spy. Sedan spydde jag ca två gånger i timmen i sex timmar! Hade sådana fruktansvärda kramper och spydde som aldrig förr. Det var hemskt. På fredagen var jag sjukt trött, mådde inte längre dåligt men var så klart helt slut. Janne fick vara hemma på fredag också för jag kunde inte ta hand om pojkarna själv. Resten av helgen har vi varit ganska trötta och mått lite halvdåligt. Igår spydde Vide två gånger på kvällen och det luktade som magsjuke-spya och dessutom har han sovit ganska oroligt inatt. Idag har han varit trött och sovit jättemycket så kanske fick han en liten släng av det också. Dock en väldigt lindrig variant av magsjukan, vilket vi tackar för. Janne har klarat sig helt!

Ett nystädat hem är bland det bästa jag vet. Ett nystädat hem efter magsjuka är snäppet bättre måste jag säga. Sagt och gjort. Igår tog vi en ordentlig storstädning; vädrade ur, luftade täcken och kuddar, bytte sängkläder, tvättade, dammade, skurade osv. Vi är inte riktigt klar med hela hemmet ännu pga att vi var ganska slut efter veckan, men vi är på god väg. Och nu är nog magsjukan över för denna gång!

Ett tecken på att Liam har blivit stor är att han numera kan kontrollera när han spyr. Det sprutar inte längre ut från hans mun utan han känner när det är på gång, går fram till hinken, ropar på någon av oss och spyr sedan. Så otroligt skönt att slippa skura och torka spya varenda gång han spyr! Liam var också så otroligt mån om mig när jag mådde som sämst och spydde en massa, strök mig på ryggen och sa "såja lilla mamma. går det bra? så där, jag tar hand om dig". Han sa flera gånger "mamma, jag tar hand om dig och stryker dig" och var lite bekymrad över att jag var så sjuk. Sötnosen våran.

Och min underbara sambo. Han är underbarast. Han vet att jag tycker att det är jobbigt att spy, speciellt de första gångerna, så han satt hos mig och strök mig på ryggen precis som mamma gjorde med mig när jag var liten. Precis som vi gör med Liam. Är inte det en kärleksförklaring, så säg. Jag älskar dig Janne! Och tänk att vi, just vi, har fått världens underbaraste pojkar.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0