En underbar dag!

I torsdags vägde vi lillfisen och det går ju inte någon direkt nöd på honom om vi säger så. Endast 4,5 månad gammal väger han nu 9845 g och är 68 cm lång. Han hade gått upp nästan 1,5 kg på en och en halv månad, vårat lilltroll. Jag berättade på BVC att det var många släktingar som kommenterat hans vikt under julen och många som frågat "vad säger de på BVC då?" och de svarade "vi säger ingenting!". Eftersom han enbart har ätit bröstmjölk så är det inget farligt, om han däremot hade ätit ersättning så hade de kanske sagt något (han har inte ätit en endaste droppe ersättning). De tycker bara att han är charmig, go och mysig och är inte ett endaste dugg orolig för hans vikt. Det är inte vi heller och det känns så klart skönt att de är av samma åsikt på BVC. Hur som helst. I helgen plockade jag fram storlek 80 till honom, hoppas att han kan ha den storleken några månader!

Liam är inne i en grymt jobbig period just nu, han är bråkig och provocerande och allmänt jobbig. Han kan vara jättearg ena stunden och jätteledsen en stund senare. Det är väldigt jobbigt, inte minst att tycka att ens barn är jobbigt. Vi har fått välja konflikter, försöka att inte falla för hans provocerande och ge honom uppmärksamhet så han känner att vi inte glömt bort honom. Vi har pratat med personalen på förskolan om det faktum att han är ganska bråkig, vår rädsla är att hans självbild ska bli "bråkig" om det fokuseras för mycket på det. Han har nämligen pratat väldigt mycket om att han är bråkig på förskolan så vår rädsla är att de fokuserar för mycket på det. Det har varit många jobbiga dagar och vissa gånger känner jag att jag skulle kunna sälja honom för att han är så otroligt jobbig. Men bara genom att jag och Janne har pratat om hur vi ska bemöta honom och genom att vi pratat med personalen på förskolan så känns situationen genast lättare. Det känns som att vi kanske har hittat en väg ut. Och idag har vi haft en helt fantastisk dag jag och Liam! Allt har verkligen varit så mysigt, han har varit så lätt att ha att göra med, så glad och mysig. Det har inte varit några konflikter utan allt har varit underbart faktiskt. Vi har spelat spel, dukat upp gott mellanmål, byggt pussel, myst i soffan framför en film. Jag åkte iväg med honom på Bamse-gympa ikväll och det gick så bra när vi skulle åka hem. Jag hade packat ner en banan och lite russin som han fick efter gympan och det var fler föräldrar som hade med sig frukt -en mycket bra idé för att få barnen att varva ner. Det gick så bra! Jag var helt överlycklig när jag kom hem och när han gick och la sig så kände jag bara VILKEN HÄRLIG DAG! Vilken underbart härlig och mysig pojke Liam är! Det är rïktigt skönt att ha en sån här bra dag när det har varit många jobbiga dagar.

Som tur är är Liam väldigt snäll och söt mot lillebror. Han tycker nog att Vide blir roligare och roligare ju större han blir. Vi har fått börja sära dem vid middagsbordet för att de bara sitter och leker med varandra, eller Liam flamsar runt så att Vide tokskrattar i sin stol och då fortsätter ju så klart Liam att busa med Vide och glömmer bort att äta. Vide diggar verkligen sin storebror och skrattar mest hela tiden oavsett vad Liam gör. Den senaste veckan har det hänt mycket med Vide, han har blivit mer aktiv än förut och lyckas snurra och rotera så att han hamnar på golvet en bit från filten. Helt otroligt vad barn lyckas med, jag lägger ner honom på rygg och så vips ligger han någon helt annanstans och på ett helt annat sätt (exempelvis att fötterna är åt det hållet som huvudet låg mot). Han har också börjat jollra på ett annat sätt, han har flera nya ljud som han "pratar" med. Det låter nästan som att han säger meningar, det låter som en språkmelodi, fast på bebisspråk förståss. Och så gillar han att "prutta" med munnen. Gopojken! Tänk vad stor han har blivit vårt lilla troll.


Imorgon blir det lunch med några kollegor! Nu blir det att sova!


Kommentarer
Postat av: Emilia

Visst är det härligt med syskonkärlek?! Man blir så glad av att se syskon som njuter av varandras närhet.



Våra döttrar är väldigt fästa vid varandra. De kan bråka massor, men ändå vill de vara nära varandra mest hela tiden.



Den fas Liam är i nu har Milea varit i en ganska lång period, men jag börjar se ljuset. :) Man får trösta sig med att det går över. De jobbiga stunderna börjar bli färre och lindrigare.

2010-02-04 @ 10:27:28
URL: http://milla.klixklax.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0