Träning och underbara pojkar

Lillprinsen sover och storprinsen är på förskolan. Jag har alltså lite tid över för mig själv!

Helgen har varit supermysig, äntligen äntligen släppte köldgreppet och vi hade helt plötsligt bara -4 grader! Vi har med andra ord försökt att vara ute mycket i helgen. På lördagen började jag med att åka till frisören, hade tid klockan 10. Efter att ha blivit lite ompysslad hos frisören (färgade och klippte) gick jag iväg till skoaffären för att köpa ett par nya vinterskor. Mina skor har hängt med i nästan fyra år och är svinkalla så det var verkligen behövligt med nya skor. Hittade precis de jag ville ha, glatt överraskande var det kampanjpris på dem så när jag kom till kassan var de helt plötsligt 200 kr billigare. Tack! Efter frisören åkte jag hem, slängde i mig lite lunch och ammade Vide och sedan tog jag med Liam på en långpromenad med en granne. En lång härlig promenad med en massa surr -precis vad jag behövde!

Idag ska Liam få börja på Bamse-gympa, åh vad han längtar! Jag tror att det är jättebra för honom att få börja på barngympa med tanke på vilket energiknippe han är. Tyvärr krockar gympan med ett jobbmöte för Janne, vi får köra Janne till mötet och lämna av honom där och sedan ska jag ta med mig båda pojkarna bort till gympan och sedan köra hem igen (kanske hämta Janne innan vi åker hem). Det är faktiskt lite nervöst att åka iväg med båda barnen och gå på gympan, men det kommer nog att gå bra. Det blir jätteroligt att komma ut och kul att få se vad Liam tycker om gympan. :-)

Förresten så börjar jag också träna imorgon! Jag och en kompis ska åka iväg och första passet som står på agendan är Body Combat. Blir spännande. Sedan ska vi träna Body Pump på söndagarna, som vi gjort tidigare. Vår plan är att testa olika saker på veckorna och sedan köra Body Pump på söndagarna. Så skönt att få komma igång, jag behöver verkligen det! Jag behöver motionera, behöver egentid och behöver få träffa folk och det är ju precis det man får när man tränar!

Imorgon ska Liam få ta den andra svin-sprutan och nästa vecka ska jag till BVC och väga Vide. Spännande!

Annars då? Tja, Vide är väl ganska nöjd om dagarna och kvällarna. Fortfarande lite gnällig på kvällarna och vill helst inte ligga i sin säng även om det går liiiite bättre. Förutom gröt har han fått prova att äta potatis vilket inte var populärt. Ska nog testa lite grönsaker tror jag, det måste ju vara godare än att äta kokt potatis... Annars är han ganska lugn, rullar inte runt så mycket fast han kan utan är ganska nöjd med att ligga och titta. Han har inte samma driv i sig som Liam har haft ändå sedan han var liten. Liam snurrade runt hela tiden när han väl hade lärt sig hur man gjorde, Vide är lugnare och mer kontaktsökande än vad Liam har varit. Han älskar när Liam leker med honom (ex läser bok, bygger pussel, bygger lego osv) och har aldrig långt till ett skratt. Han vägrar fortfarande att ta napp och jag börjar tycka att det är ganska jobbigt eftersom jag är säker på att den skulle få honom att sova längre intervaller och komma till ro bättre på kvällen. Trots att han snuttar mycket på nätterna får jag sova ut eftersom han ligger hos mig i sängen. Jag har inget problem att sova när han snuttar/ammar vilket är bra. Dock börjar jag känna att det vore bra om han kunde börja sova i sin egen säng så att jag kan byta ställning och sträcka ut mig lite bättre under natten. :-)

Liam är verkligen en vild pojke med obegränsat med energi. Jag fattar allvarligt inte hur mycket energi en treåring kan ha!? Samtidigt som han är världens mysigaste och goaste kan han vara riktigt jobbig då han ska testa och provocera. Enda dagen ska det vara på ett sätt och nästa dag på ett annat sätt och blir det fel blir han arg och sur. Han har humör vill jag lova. Men han är så kramig och gosig också och berättar och funderar så mycket över saker och ting. Han har helt plötsligt börjat leka med sin docka som han har döpt till Olivia. Han säger att det är hans bäbis och ska amma henne precis som jag ammar Vide. Så här kan det låta:

-Olivia ska äta från mitt bröst mamma.
-Jaså, har du mat i dina bröst?
-Mmm
-Vad då för mat?
-Pannkakor
-Pannkakor? Har du inte mjölk som jag har?
-Nej, bara pannkakor.

-Mamma, jag slog Olivia i huvudet
-Gjorde du? Varför gjorde du det?
-Mmm. Jag slog han i huvudet med tåget. Olivia måste till doktorn.
-Jag tror nog att det gick bra ändå. Du får blåsa på Olivia.
-Mmm. Förlåt Olivia. Så ja lilla hjärtat. Lilla älskling.

-Mamma, lilla älskling. Jag älskar dig.
-Jag älskar dig med Liam.
-Och jag älskar pappa med och Vide med och Olivia.

-Mamma har Vide varit i din mage?
-Ja det har han
-Och jag också?
-Ja det har du
-Och pappa också?
-Nej, pappa har varit i farmors mage.
-Neeeeej. Mamma du är lite tokig.
-Mamma?
-Mmm
-Olivia har varit i min mage.

-Snälla Liam du kan väl sluta gnälla. Du kan väl prata ordentlig utan att gnälla.
-(Liam gnäller)
-Jag tror att mina öron kommer att ramla av snart om du fortsätter och gnäller hela tiden.
-Men mamma, då måste du till doktorn. Då måste han sätta fast dina öron.
-Mm, men jag vet inte om man kan sätta fast öronen om de ramlar av.
-Men då måste du få ett plåster mamma.
-Mmm.

Våran älskade Liam, ena stunden blir man galen på honom och nästa stund är han världens mysigaste och goaste pojke. Våra fina fina pojkar. Tänk att vi har fått världens underbaraste pojkar!

Kommentarer
Postat av: Farmor

Haha:-) Han är för härlig lilla Liam. Jag saknar honom jättemycket. Jag blev så glad när han ringde härom dagen till mig. Krama pojkarna från mig, och säg att jag saknar dom. Kramizar på er:-)

2010-01-20 @ 08:59:20
Postat av: Matilda

asg Härliga konversationer (känner så igen den om gnällandet!) Det är så kul när man kan prata med dem och det blir bara bättre och bättre

2010-01-21 @ 10:37:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0