Besök hos folktandvården

Idag var det dags att besöka tandläkaren. Det var ungefär sex år sedan jag var hos tandläkaren sist så jag kände att det kanske började vara dags, inte för att jag har några problem med tänderna utan mer för att få ett undersökning och ett utlåtande. Jag fick tid hos en tandhygienist. Hon började att fråga mig när jag besökte någon tandläkare sist och när hon fick höra hur längesedan det var så höjde hon på ögonbrynen och mumlade någon med att "då var det nog dags". Stolen fälldes ned och jag gapade. Hon undersökte och sade "ja, det är verkligen inte alla som har så fina tänder som dig". Jag har aldrig lagat någon tand, aldrig haft något problem och alltid fått höra att jag har så starka och fina tänder. Alltid. Och det verkar inte ha ändrats. Lite lite tandsten fick hon peta bort, men annars såg det väldigt fint ut. Tack vare två innestående tandvårdsbidrag på totalt 600 kr så behövde jag bara betala 70 kr för hela kalaset. Känns skönt (dock känns det helt sjukt att det faktiskt kostade 670 kr det lilla hon gjorde, dvs en undersökning, tog röntgenbilder och skrapade bort lite tandsten). Hon skulle sätta upp mig på en kallelse om två år "fast du kanske inte behöver komma så nära inpå med tanke på hur bra det såg ut". Tackar! :-) Ojojoj, jag hoppas verkligen att pojkarna får lika bra tänder som jag har, att de får ärva det från mig. Janne har inte alls bra tänder så vi får hoppas att de slipper det. Janne har för övrigt också fått tid hos tandläkaren och vi gruvar oss oerhört för vad det kommer att kosta. Han är ju över 30 så han har bara tandvårdsbidrag på totalt 300 kr och kommer antagligen att behöva göra en hel del. Jag ser hur några tusenlappar får vingar och flyger iväg... Uscha. Han ska få teckna en tandförsäkring, dock kommer han antagligen inte ner på samma nivå som jag blev erbjuden idag. Jag får teckna på den lägsta nivån tack vare att jag har så bra tänder vilket för mig skulle innebära 40 kr/månad. Frågan är, ska jag teckna en försäkring?


OBS! Ni vet väl att ni får 300 kr per år i tandvårdsbidrag till och med det år ni fyller 29 år, sedan sänks det till 150 kr per år. Man får ha två år innestående så ni som börjar närma er gränsen för 29 år borde passa på att gå till tandläkaren! Nytt bidrag kommer den 1 juli varje år så ni som är 28 år passa på att gå innan 1 juli så hinner ni få två bidrag till på 300 kr innan ni fyller 29 om ni skulle behöva gå igen!


För övrigt har jag fått min nya mobil och vår nya kamera har också kommit. Många nummer har försvunnit som antagligen var sparade på telefonen, så jag har försökt söka på internet och lägga in. Fast jag saknar nog fortfarande en del. Jag är nöjd med mobilen, fast tycker att det är svårt att lära om sig. Att hitta alla funktioner osv, det tar väl ett tag. Kameran har jag inte hunnit prova så mycket men är nöjd med det lilla som jag testat.

Janne har tentavecka och jag har börjat jobba heltid. Det är skönt att vara tillbaka på jobbet "på riktigt". Jag trivs ju som sagt med att jobba så mig går det ingen nöd på. Däremot tror jag att hemmet håller på att förfalla, det skulle verkligen behöva städas här! När tentan är inlämnad får vi ta en eller två dagar och städa ordentligt, dammtorka och skura och hela rubbet! Nu är det bara så hemskt så det är nästan lika bra att gå och lägga sig för att slippa se kaoset. Ska söka fram glasögonen och lägga mig och läsa det nya numret av "Allt om mat" som kom med posten idag.

Förresten så är det bra med sönerna. Våra underbara vackra bästa söner. :-)


Kommentarer
Postat av: Sara

Visste inte det där om bidraget! Då kanske jag ska pallra mig iväg jag med, för jag har nog lika bra tänder som dig, så det blir nog inte så saftig räkning =) Skönt med mobil igen...eller? =) Här är det förkylt, trist när det är så fint väder ute, men vad ska man göra! Ha en bra helg! Kram!

2010-06-03 @ 23:24:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0