Veckan som varit

Veckan har bjudit på underbart väder. Vi har tagit varje tillfälle att vara ute i det härliga vädret och jag har haft användning för mina stövlar! Liam tyckte att det var roligt att jag köpt stövlar, eller som han uttryckte det "Mamma, nu kan ju du också hoppa i vattenpölar!". Han var så glad för min skull. :-)

Igår hade vi middagsgäster, en kollega till mig och hennes sambo hälsade på så vi lagade god mat och en supersmarrig efterrätt. Vi bjöd på laxpirog med hemmagjord romsås och en sallad med Jannes supergoda vinegrätt. Salladen serverade vi på ett stort fat och det blev så himla fint när vi la upp den och dekorerade med rödlök, ruccola och fetaost. Bra tips om man inte har någon fin salladsskål! Maten var väldigt uppskattad och allt blev uppätet, vilket brukar vara ett bra tecken. Efterrätten åt vi framför melodifestivalen i tv-rummet. Janne hade bakat en kladdkaka med hackad 70 procentig choklad inuti samt med smält nougat som glasyr. Till det åt vi vaniljglass och drack två kannor med te. Liam trivdes bra i sällskapet och lyckades hålla sig vaken nästan till klockan nio innan han somnade i Jannes knä. Vide däremot var vaken hela kvällen, han var på så bra humör och charma gästerna totalt. Han fick fara runt från knä till knä och somnade tillslut i min kollegas knä vid halv elva (tror jag klockan var). Det är helt otroligt att han somnade sittandes i ett knä, och inte vilket knä som helst utan hos någon som han inte träffat speciellt mycket! Det var verkligen en hellyckad kväll och vi hade det så himla kul! Dessutom fick vi en jättefin tulpanbukett av dem så nu har vi till min stora lycka två fina tulpanbuketter på köksbordet. Jag älskar tulpaner!

Vide sitter längre och längre stunder nu. Nu vågar vi till och med lämna honom sittande, fast vi brukar lägga två stora kuddar bakom honom om han skulle ramla bakåt. Han är ganska duktig på att ta emot sig om han ramlar åt sidorna, då lyckas han vrida sig så att han tar emot sig med armarna. Jag tror aldrig att han har ramlat bakåt, men det känns lite läskigt ändå så det är bättre att ta det säkra före det osäkra och lägga upp kuddar som dämpar ett eventuellt fall. Han tycker verkligen om att sitta, han kan ju vara med på ett helt annat sätt när han sitter så det är klart att det är roligare än att ligga ner. Han rör sig väldigt mycket nu och rullar ofta iväg på upptäcksfärd. En dag hade han rullat från tv-rummet nästan ändå bort till Liams dörr (för er som vet hur vår lägenhet ser ut) där han låg och tittade sig omkring med stora nyfikna ögon. Han rullar iväg, roterar för att byta riktning, och rullar vidare. Han har även börjat backa mer och mer, det är lättare att backa än att ta sig framåt. :-) En annan sak som han tycker om är att stå i våra knän. När han sitter ner i mitt knä med ansiktet emot mig och jag håller honom i händerna så ställer han sig upp och står där och vinglar på sina söta ben. Han tycker det är superroligt. Han sätter sig ner och så häver han sig upp med armarna (genom att hålla i mina händer) till stående och står ett tag innan han sätter sig ner igen. Och alltid med tungan utanför munnen. Det är hans grej. Sötaste Vide-bus. Våran underbara lilla pojke.

Liam har kommit in i en helt underbar period, det är så skönt att det äntligen kommer en lugn period efter den jobbiga perioden som har hållt i sig ett bra tag. Något hände när han fyllde tre år. Helt plötsligt har han blivit lugn och förståndig. Han pratar på ett annat sätt, han diskuterar och argumenterar på ett annat sätt. Han förstår och han lyssnar och han är bara så mysig. Våran underbara stora pojke. Hoppas att denna period håller i sig ett tag nu!

Ikväll blir det hyrfilm och slappa i soffan. Min kompis skulle på bio så ingen träning för henne och jag orkar inte åka iväg själv. Helst eftersom jag fortfarande har lite besvärligt i halsen.


       
Vide kan sitta själv! Men det gäller att hålla tungan rätt i munnen. :-)


Nyklippt Liam

 
Sitter på golvet och leker

 
Vide-bus

     
Mössprovning, vilken tur att man har en brorsa som man kan ärva mössor från!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0