Våran treåring och jobb!

Nu för tiden har vi en treåring hemma. Liam fyllde nämligen tre år i torsdags och det har varit fullt upp med firande och kalas förra veckan. Oj vad han tyckte det var roligt med kalas, vilka förväntningar han hade. Det var så roligt att se. Och riktigt lyckat blev det också, dock hade inte barnen tid att fika speciellt mycket eftersom de ville leka med alla presenter. Det blev med andra ord över mycket fika till oss vuxna. :-) Liam har fått så mycket fina saker; pussel (80 bitar), pärlor och pärlplattor, en stor lastbil och en stor traktor, målarböcker och kritor, ficklampa, stjärtlapp, spel -bara för att nämna något. Nu är han ordentligt firad, först av familjen som sjöng på morgonen när han fyllde år (och sedan fixade en önskad våffelmiddag på kvällen) och sedan av sina kompisar som busade här på kalaset. Underbara Liam, tänk att han redan är tre år!

I måndags var det dags för treårskontrollen på BVC. Lite nervöst var det allt men han klarade alla tester, precis som vi trodde att han skulle göra -men man är ju alltid lite nervös och pirrig. Han hade inga som helst problem att klara av att förklara bilder, att berätta vad man använder olika saker till, att göra sig förstådd och prata långa meningar. De frågade honom olika saker och han visade tydligt att han förstod och han kunde förklara och svara på frågor som de ställde (och de hade inga problem att förstå vad han sa heller). Våran underbaring! De sa att han var exemplarisk! *stolta föräldrar* Vi berättade om hans otroliga intresse av pussel och mönster, han bygger pussel med 80 bitar nu. Det som imponerar mest på oss var att när han byggde pusslet med 80 bitar för första gången så satte han direkt ihop några bitar och tog sedan en bit och tittade på bilden var biten skulle vara och lade sedan ut den där den skulle sitta. Alltså han tar bitar och lägger ut dem där de ska sitta även om han inte har någon annan bit att sätta fast dem i, grejen är den att han lägger dem rätt! Helt otrolig förmåga har han att se mönster! Det är faktiskt imponerande att se honom bygga pussel. :-)

I går började jag jobba på halvtid. Det var så himla roligt att komma tillbaka, att träffa alla och få jobba! Dock känner jag mig lite ringrostig, är inte helt uppdaterad på allt som har hänt osv. Har jobbat hela dagen idag och jobbar imorgon också, sedan är jag ledig till nästa måndag. Jag jobbar alltså två och en halv dag i veckan (måndag eftermiddag, tisdag och onsdag) och det passar oss perfekt! Det har även gått jättebra för Janne att vara hemma, det fungerar bra med Vide. Jag ammar innan jag åker till jobbet, ammar på lunchen och när jag kommer hem. Det fungerar perfekt. Blir Vide hungrig däremellan så får han smaka lite gröt och/eller någon av de smakportioner som vi har i frysen. Det passar oss bra och det känns bra att vi kan dela på detta sätt. Dessutom känns det väldigt bra att vi inte behöver ta ut en enda föräldradag på tre månader nu när vi jobbar halvtid båda två, vi har tänkt spara lite dagar och räknar med att vi klarar oss på två halvtidslöner dessa tre månader. Det är alltid skönt att ha kvar dagar så att vi kan vara lediga när vi känner för det. :-) Dock kommer jag nog att jobba heltid i juni och vara ledig hela juli, kan vara skönt med en heltidslön innan semestern. :-)

Nej nu är jag så himla trött så jag måste lägga mig. Jobb imorgon och jag behöver sömn.

Kommentarer
Postat av: Sara

Ja tänk, 3 år, tiden går så snabbt ju! Jobbet ja, jag var ju å hälsade på mitt jobb hela måndagen, kul att vara där, men kände även att jag har det väldigt bra hemma med Siri =) Jag längtar inte tillbaka nu, få se hur man känner till hösten =) Tycker att ni verkar ha fått till det jättebra, med jobb halvtid å att du har möjlighet att amma fastän du jobbar, är ju mycket värt det!

Nä, nu ska jag nog packa ner Siri i vagnen å dra en sväng på stan! Vi hörs, å får då styra upp med er Hudiksväng ju, du måste ju på Lindex! =) Kram!

2010-03-03 @ 13:25:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0