Galet liv!

Vårt liv är galet just nu, totalt upp och nedvänt. För att göra en lång historia kort: i januari flyttar vi till Örebro! Anledningen är att jag har fått ett jobberbjudande på länsstyrelsen i Örebro och efter en del överväganden och funderingar så bestämde vi oss för att ta chansen. Den första februari börjar jag på min nya arbetsplats och flyttlasset går i slutet av januari. Det känns galet! En känslostorm av alla möjliga känslor infinner sig i kroppen. Härligt och skrämmande. Galet!

Jag (vi) har trivts väldigt bra i Ljusdal men samtidigt känt oss osäkra på om det verkligen är här vi ska bo. Vi har funderat mycket på vad Ljusdal har att erbjuda i framtiden både för oss själva och för pojkarna vad gäller jobb, utbildning och fritid. För min egen del finns det bara ett jobb i Ljusdal, och det är jobbet som jag har just nu. Om vi bor kvar i Ljusdal kommer jag aldrig att kunna arbeta med samhällsplanering annat än att arbeta som tjänsteman på kommunen (som jag gör nu), och jag vet inte om jag vill arbeta med samma jobb i sisådär 40 år. Jag vill nog prova på olika saker, ställas inför nya utmaningar och därigenom utvecklas. Skaffa mig en bred erfarenhet. Och det ska bli grymt spännande att prova på att jobba statligt efter att ha jobbat kommunalt.

Ljusdal har gett mig så oerhört mycket, jag har utvecklats något enormt under de tre år som jag har jobbat här. Jag har lärt mig så otroligt mycket. Jag är exempelvis inte längre ett dugg nervös för att hålla muntliga föredrag eftersom det är en del av min vardag. Varje månad står jag där i talarstolen i fullmäktigesalen framför kommunstyrelsen och samhällsbyggnadsnämnden och föredrar mina ärenden som oftast är några stycken. Ett ärende i nämnden innebär totalt tre presentationer/månad (beredning, arbetsutskott och nämnd) och ett ärende i kommunstyrelsen innebär två presentationer/månad (allmänt utskott och kommunstyrelsen) vilket innebär att jag håller muntliga föredrag för politikerna i genomsnitt fem gånger i månaden! Inte konstigt att jag numera känner mig trygg i den rollen. Förutom detta har jag varit ansvarig för en hel del allmänna möten, samrådsmöten och interna möten. Den insikt som jag har fått om den kommunala beslutsprocessen är oerhört värdefull, nu vet jag hur beslutsgången fungerar i en kommun. Jag vet hur tjänstemannaorganisationen fungerar och jag vet hur den politiska organisationen fungerar. Det är viktigt att kunna. Jag har lärt mig mycket, men nu är det dags att gå vidare. Det finns delar jag kommer att sakna med mitt nuvarande jobb och det finns delar jag inte kommer att sakna. Men nu är det dags att lära sig nya saker.  Nu är det dags att prova på hur det är att jobba statligt, att jobba på länsstyrelsen. Nu är det dags att lära känna en ny del av Sverige.

Varför valde vi just Örebro? Ja, det är ju en relevant fråga med tanke på att varken jag eller Janne har några band till Örebro. När vi har funderat på vart vi ska flytta om vi ska flytta från Ljusdal har vi hela tiden sagt att ett kriterium är att den nya platsen ska kunna erbjuda ett varierat utbud vad gäller arbetsmöjligheter, utbildning och fritid. Vi ska kunna byta jobb utan att behöva flytta och det ska finnas bra utbildningsmöjligheter för pojkarna (och för oss) och ett brett utbud vad gäller fritidsaktiviteter (exempelvis möjligheter att utöva olika typer av sporter). Sedan har vi haft ett socialt kriterium, vi vill känna någon som bor på orten. Utifrån dessa kriterium har Umeå och Örebro varit de som är mest intressanta. Och när ett jobberbjudande dök upp i Örebro så tog vi chansen! Utifrån pojkarna har vi hela tiden känt att det är bäst att flytta innan någon av dem börjar skolan så utifrån denna aspekt så känns det rätt att flytta nu. Vi flyttar till Örebro med utgångspunkten att vi har för avsikt att bosätta oss där. Skulle det dock skita sig totalt så har vi tre år på oss att ordna upp situationen innan Liam börjar skolan.

Vårt liv är galet just nu och för att göra det ännu mer galet kommer vi denna vecka att ge oss in i en budgivning gällande en lägenhet som ligger i närheten av våra kompisar, en mil norr om Örebro. En femma. Egen ingång, två våningar och radhuskänsla. Totalrenoverad och verkligen vår stil. Ett eget boende. Ska detta sluta med att vi köper en lägenhet?

Fortsättning följer gällande detta...


Kommentarer
Postat av: Farmor

GRATTIS till det nya jobbet:) Hoppas att ni kommer att trivas. Det blir närmare för mig när ni flyttar, och närmare för er också. Nu kan jag kanske träffa mina älskade barnbarn oftare. Saknar verkligen grabbarna. Du får ge dom en jättekram från farmor:)

Lycka till med budgivning och jobb. Kramizar på er hela familjen.

2010-11-02 @ 07:11:14
Postat av: Matilda

STORT härligt grattis! Så kul med nytt jobb och nytt liv. Och jag förstår verkligen att det vänder upp och ned på tillvaron. På sätt och vis flyttar ni närmre oss eftersom jag har familj både i och i närheten av Örebro, så då kommer vi troligen trots fler mil emellan ändå kunna ses oftare :-)

2010-11-02 @ 11:29:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0