Brandbil

På Liams förskola pratar de om brand, brandmän och brandbilar. De läser böcker, pratar om eld och tittar på en brandfilt osv. Idag skulle de få besök av en brandbil och de som ville skulle få prova att åka upp med hisskorgen. De märks att Liam har funderat mycket kring det här med eld. Han återger historier och delar med sig av sina tankar och det tog inte länge innan vi förstod att han var rädd och orolig. Igår vid middagsbordet sa han klart och tydligt att han inte ville till förskolan och titta på brandbilen, han ville inte åka med hisskorgen och han ville inte se någon eld. Vi fick förklara flera gånger att det inte kommer att vara någon eld på förskolan och att han inte behöver vare sig titta på brandbilen eller åka med hisskorgen om han inte vill och att vi kunde hjälpa honom att prata med fröknarna om detta. Jag ringde precis hem för att fråga Janne hur det hade gått och det hade, till min stora lättnad, gått bra. Efter att Janne och Liam pratat med fröknarna på morgonen om Liams oro så var det inga problem. Liam sprang iväg och lekte med barnen och Janne kunde gå hem lättad över att Liam hade fått uttrycka sin oro och att de hade tagit den på allvar. Det är viktigt att få uttrycka sina rädslor. Det blir spännande att höra hur brandbilsbesöket gick. Jag är säker på att Liam kommer att berätta när jag kommer hem.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0